Vodiči sa už postupne začínajú objednávať do pneuservisov, aby malo auto primerané zimné „obutie“. Čo však majú spĺňať pneumatiky? Vystačím si aj s celoročnými? A čo všetko mám skontrolovať na vozidle, kým sa s ním pustím na zimné cesty?
Podľa odborníkov je štandard, aby zimné pneumatiky nemali viac než tri roky od prvého obutia na vozidle. „Hoci podľa zákona nesmú mať zimné pneumatiky menej než trojmilimetrový dezén, odporúča sa ich meniť, už keď klesne na päť milimetrov,“ upozorňuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel Würth Slovensko.
Na aute však pred zimou skontrolujte aj ďalšie veci, nielen funkčnosť pneumatík, radí expert.
Dať zimné, alebo celoročné
Na rozdiel od niektorých krajín EÚ slovenský zákon nevymedzuje, kedy je potrebné auto prezuť. Povinnosť mať zimné pneumatiky platí pri súvislej vrstve snehu či ľadu na vozovke. Chýba síce aj bližšia špecifikácia vonkajšej teploty, no vhodné je urobiť tak, keď teploty klesnú pod 15 stupňov Celzia.
„Zimné pneumatiky majú na rozdiel od letných v dezéne tzv. lamelky, jemné drážky, ktoré jednak zabezpečujú lepší kontakt s vozovkou a jednak lepšie ´vymrvenie´ snehu a ľadu spomedzi dezénu pneumatiky,“ konštatuje odborník. Z tohto pohľadu síce celoročné pneumatiky možno používať po celý rok, ale tvrdosť zmesi je niekde v strede medzi letnou a zimnou gumou
„Prípadne – v závislosti od výrobcu – je často pol dezénu zimný a pol letný. Takáto pneumatika je preto skôr vhodná na asfalt. V snehu veľmi nepomôže,“ dodáva. Hĺbka dezénu sa meria v najhlbšom mieste, aby sa odkrylo prípadné nerovnomerné opotrebenie. Pri zimných pneumatikách nesmie byť hĺbka nižšia než tri milimetre. Pneumatiku však odporúča vymeniť, už keď hĺbka dezénu dosahuje päť milimetrov. Nová komerčná pneumatika má napríklad 8 až 9 mm hlboký dezén, športová od 6,5 mm. Vodiči robia chybu, ak sa snažia zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu 3 mm ešte dojazdiť v lete. Zákon totiž hovorí o type pneumatiky, nie o ročnom období používania.
Staré neodkladajte
Pokiaľ ide o vek pneumatiky, ak je nová dobre skladovaná, možno ju podľa Mišurdu použiť aj po piatich rokoch. „Ak ju však už použijeme, od prvého obutia by nemala byť staršia než tri roky,“ hovorí. Kontrolovať tak treba aj jej opotrebovanosť, prípadne praskliny a odreniny na bokoch. „Takéto pneumatiky sú náchylnejšie na prerazenie alebo pretrhnutie, čo by pri jazde mohlo mať vážne následky,“ upozorňuje expert.
Skontrolujte tlak
Práve z dôvodu hrozby nerovnomerného opotrebenia sa m kontrolovať v pneumatike aj tlak. „Podhustené pneumatiky nedodávajú vozidlu potrebnú stabilitu a je ľahké ich „vyzuť“ pri prudšom zatočení. Podobne sa takáto pneumatika ľahšie preraziť na jame, ktorú pod jemným popraškom snehu nemusíte zbadať,“ hovorí Mišurda. Prehustené pneumatiky zas podľa neho nedodávajú vozidlu potrebnú trakciu, lebo sa dotýkajú vozovky len stredom dezénu. „Rovnako je možné takúto pneumatiku ľahko pretrhnúť a pri jej výbuchu hrozia ďalšie škody – či už majetkové alebo na zdraví,“ dodáva.
Zlá geometria je nebezpečná
Nesprávne nastavená geometria môže zapríčiniť nielen nerovnomerné odratie dezénu, ale aj prekĺzavanie kolies pri prejazde zákrutou. „Takéto koleso stráca dostatočný kontakt s vozovkou vďaka zlému uhlu natočenia, keď už neopisuje polomer otáčania, ale sa ťahá, prípadne tlačí za zvyškom auta. Auto sa tak na zasneženej či mokrej vozovke môže stať neovládateľné,“ upozorňuje Mišurda. Kontrola sa odporúča raz ročne, prípadne pri akýchkoľvek náznakoch „plávania“ na ceste.
Pozor na tekutiny
Zimnú zmes do ostrekovačov, prípadne prechodnú do -5 stupňov Celzia, sa už odporúča použiť pri teplotách pod 10 stupňov, keď najmä v noci môže vzniknúť námraza vovnútri nádoby na vodu do ostrekovačov.
„Skontrolovať by ste však mali aj vodu v chladiči a jej bod tuhnutia. V prípade jej zamrznutia v útrobách motora totiž hrozí poškodenie bloku motora, hlavy, prípadne vodnej pumpy a iných častí chladiaceho systému. Oprava vás potom vyjde dosť draho,“ hovorí Mišurda. Dobré je vymeniť aj olej, najmä ak ste auto používali celé leto. Olej dnes už neobsahuje toľko prímesí ako nový a môže tuhnúť pri vyšších teplotách. Odborník podotýka, že v našich podmienkach je vhodné používať oleje začínajúce 0W až 10W..
Skontrolujte aj iné detaily
Pred zimou treba skontrolovať aj funkčnosť svetiel, v prvom rade hmloviek, ktoré najmä v sychravom počasí, hmle či hustom snežení dostanú zabrať.
„Zabudnúť by ste nemali ani na kontrou účinnosti stieračov a ich pohon, ktorý v zime vzhľadom na slanú vodu a jemné skalky z posypov ciest trpí rovnako,“ hovorí Mišurda. A pozornej kontrole by nemala uniknúť ani batéria. Vyhnete sa tomu, žeby ste v tuhej zime nenaštartovali.