StoryEditor

Reklama ťaží z konkurenčného boja televízii

02.04.2004, 00:00
Tento rok sa na reklamnom trhu očakáva len mierny nárast o dve až tri percentá, čo výrazne pritvrdí podmienky na mediálnom trhu.

Dynamika rastu reklamného trhu od roku 2001 klesá. Minulý rok bol posledným, keď trh výraznejšie rástol a dosiahol úroveň viac ako desať percent. V roku 2002 to bolo o štyri percentá menej. Prognózy na rok 2003 sa pohybovali medzi tromi a štyrmi percentami.
Hoci vo svete sa už dlhšie hovorí o poklese efektivity televíznej reklamy, u nás táto téza rozhodne neplatí. Naopak, odborníci sa zhodujú na tom, že televízny segment narástol približne o desatinu a rovnako porastie aj tento rok. Príčiny sú jasné: zvyšovanie konkurenčného boja medzi televíziami a tiež fakt, že televízia je v podstate zadarmo. Navyše cenová vojna medzi televíziami približuje dolnú hranicu ceny televíznych spotov k cene reklamy v rádiách. Nezanedbateľnou výhodou televízií bude aj peoplemetrové meranie.

Byť jedinečným sa oplatí
Zvýšenie konkurencie medzi televíziami však prinieslo stagnáciu reklamy v rádiách. Väčšina rádií v poslednom období postupne strácala programovú a imidžovú originalitu, za ktorú boli zadávatelia reklamy ochotní platiť. Z tejto situácie najviac vyťažilo rádio Express, ktoré prišlo s jedinečným formátom a ktorému sa aj vďaka dobrému marketingu podarilo dostať na špičku počúvanosti, ale aj získať štvrtinový podiel na reklamnom koláči.
Vývoj na rozhlasovom reklamnom trhu bude závisieť najmä od schopnosti rádií vytvárať odlišné formáty relácií a oslovovať tak špecifické cieľové skupiny. Rádiám by mohli výraznejšie pomôcť nové typy prieskumov (rádiometre), ktoré už začínajú testovať v Českej republike, no pre Slovensko nie sú zatiaľ aktuálne.
Rast objemu reklamných výdavkov v tlačených médiách sa líši podľa vydavateľstiev. Najväčšie vydavateľské domy zaznamenali rast desať až dvadsať percent. Odborníci sa zhodujú v tom, že v tomto roku by vydavateľstvá mali zaznamenať mierny rast o päť až desať percent, a to najmä na úkor slabších konkurentov. Nie je vylúčené, že tak môže dôjsť k zníženiu počtu denníkov, ale aj týždenníkov a mesačníkov.
Tempo rastu príjmov na trhu vonkajšej reklamy sa vlani výrazne spomalilo z 37 na 6 až 10 percent. Podľa mediálnych odborníkov určitú stagnáciu prežívajú najmä väčšie formáty, do ktorých sa v minulosti veľa investovalo. Najviac žiadané boli vlani menšie formáty, najmä tzv. citylighty.

Ako ďalej?
Tento rok sa na reklamnom trhu očakáva len mierny nárast o dve až tri percentá, čo výrazne pritvrdí podmienky na mediálnom trhu. Aj keď by sa mohlo zdať, že najvýznamnejšou tohtoročnou udalosťou budú prezidentské voľby, odborníci hovoria skôr o kampani penzijných fondov. Tá by sa síce mala začať až na jeseň, ale aj tak by mala výrazne ovplyvniť tohtoročné výdavky na reklamu. Reklamný trh negatívne poznačí najmä ďalšie znižovanie kúpyschopnosti obyvateľstva i nová jednotná sadza DPH.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
28. apríl 2024 07:23