Mýtus prvý: Rozvíjaj svojich ľudí harmonicky.
Keď majú vaši zamestnanci niekde slabé stránky, pošlite ich na školenie. Takto však získate priemerných ľudí a priemerný tím. Naopak, hľadajte silné stránky svojich ľudí a rozvíjajte tie, aby ste mali okolo seba hviezdy. A dávajte pozor, aby ste mali tím s rôznymi silnými stránkami.
Mýtus druhý: Výkonné firmy robia peniaze, benefity a silná značka.
Robiť v známej firme s dobrým platom a benefitmi, chcú všetci, nielen najlepší. Vytvoríť pracovisko zo špičkových ľudí možno len tak, že s platom a benefitmi určite nejdeme pod úroveň trhu, ale potrebujeme ponúknuť viac: zmysel, výzvu, rozvoj, osobné vzťahy a predovšetkým vybrať ľudí tak, aby mohli každý deň robiť to, čo robia najlepšie.
Mýtus 3: Názor ľudí na pracovisko nemení ich pracovný výkon, ten závisí od ich zručností.
Výskumy ukazujú, že to, ako ľudia svoje zručnosti využívajú, je veľmi závislé na ich názore na miesto, kde pracujú. Názor formujú materiálne pracovné podmienky, celková atmosféra a vzťahy na pracovisku a záujem nadriadeného.
Mýtus 4: Firma je dôležitá, manažéri sú zameniteľní.
Firma je dôležitá, ale pokiaľ ide o zamestnancov, to čo priťahuje najlepších, je správny bezprostredný nadriadený. Človek, s ktorým robím každý deň. Značka ľudí priláka, ale to, kvôli čomu dávajú schopní ľudia výpoveď, je najčastejšie ich priamy šéf.
Mýtus 5: Firmy, ktoré chcú byť dobré, si musia brať príklad z úspešných firiem ako je Disney, Ritz-Carlton a podobne.
Určite neuškodí inšpirovať sa u najlepších firiem, ale ich realita je pravdepodobne vašej vzdialená. Ľahšie a bezpečnejšie je učiť sa od svojich najlepších. Svojich najlepších oddelení, zmien, pracovných skupín, jednotlivcov. Zistiť čo robia inak a snažiť sa to opakovať a množiť.
Mýtus 6: Noví zamestnanci sa musia predovšetkým zoznámiť s víziou a misiou firmy.
Áno, zamestnanci potrebujú byť spojení s vyšším zmyslom svojej práce a väčšina firiem venuje tejto potrebe náležitú pozornosť. Dávajte však pozor, aby ste popri tom nezabudli veľmi jasne špecifikovať odpovede na dve základné otázky začiatočníka: Viem úplne presne, čo sa odo mňa očakáva? Mám všetko zariadenie a vybavenie na to, aby som robil svoju prácu dobre?
Mýtus 7: Manažér musí byť spravodlivý, to znamená, že má mať rovnaký meter na všetkých svojich podriadených.
To čo motivuje Petra nezaujíma Kláru. Klára je úžasná rečníčka, Peter je neprekonateľný v Exceli. Dáte Kláre robiť toľko tabuliek ako Petrovi a postavíte Petra pred sto ľudí aby podal správu o projekte? Úspešní manažéri sa správajú k svojim rôznym ľudom rôzne, využívajú ich talenty a silné stránky, odmeňujú ich tím, na čom im záleží. Starajú sa o nich a sú tiež pripravení prepustiť ich, ak ich správanie prekročí dohodnuté medze.
Mýtus 8: Manažér si musí držať odstup, riadiť procesy a byť neosobný.
Jedna z najdôležitejších vecí, pre vysokovýkonných pracovníkov je, že ich priamy nadriadený sa o nich zaujíma ako o ľudí. Nielen ako o výkonné jednotky. Súčasťou osobného záujmu je vnímať, kam chce zamestnanec smerovať svoj rozvoj a využívať jeho špecifický potenciál.
Mýtus 9: Ľudí musíte chváliť, keď neviete ako, povedzte aspoň „dobrá práca“.
Úspešní manažéri si vedia všimnúť, čo človek urobil navyše alebo s osobným nasadením a vyjadriť uznanie špecifickým spôsobom, nie prázdnou frázou, ktorej nikto neverí. Užitočné je: „Vážim si, že si dokončil tú správu aj za cenu toho, že si odložil svoj projekt, ktorý bol tiež pre teba dôležitý.“
A napokon mýtus 10: Cukor a bič ešte stále funguje najlepšie ako motivačná schéma.
Metóda „odmeňuj správne vykonanú prácu a trestaj chyby“, funguje dobre tam, kde existuje presný návod na výkon, ktorým sa pracovník musí riadiť. Výrazne kazí výkon pri tvorivých činnostiach, pri aktivitách, kde treba vstupovať do rizika, a vo všetkých pracovných pozíciách, kde je zadaný cieľ a nie cesta k nemu.
www.koucovaciaskola.sk