Open space už stihol aj obohatiť lekárske slovníky. Takzvaný SOS (syndróm open space) už považuje väčšina odborníkov za civilizačnú chorobu. Prejavuje sa zvýšeným krvným tlakom, tráviacimi problémami, bolesťami hlavy či dokonca depresiami.
Strata súkromia
Open space k nám prišiel v 90. rokoch z USA. Manažéri si z pohodlia svojich kancelárii chválili okamžitú kontrolu zamestnancov a sľubovali si napríklad zvýšenie produktivity či kreativity.
Reálne namerané dáta však dávajú za pravdu odporcom: "Z rôznych prieskumov vyplýva, že open space v konečnom dôsledku produktivitu práce znižuje. Bohužiaľ, akoby to firmy nevideli a naďalej sťahujú svojich zamestnancov do veľkých hál," potvrdzuje marketingový riaditeľ spoločnosti ManpowerGroup Jiří Halbrštát pre český denník MF Dnes.
K ďalším negatívam patrí podľa neho strata súkromia, horšia koncentrácia na prácu a hluk (ťukanie do klávesnice je oficiálne jeden z najhorších zvukov, aké dokáže človek vylúdiť). Problémom sa môže stať nastavenie klimatizácie či aromatická desiata.
Ohraničený priestor
Dobrá správa je, že aj v otvorenej kancelárii je možné, aj keď s obmedzeniami, vybudovať si svoj ohraničený priestor. Samozrejme, pokiaľ vám to zamestnávateľ dovolí.
Môžete si napríklad pred seba postaviť vyšší kvet, ak vo svojej práci nemusíte byť stále v kontakte, môžete si dať na uši slúchadlá s hudbou.
"Ideálne je, ak zamestnávateľ vytvorí také prostredie, ktoré vám umožní vybrať si pracovné miesto podľa činnosti, ktorú práve robíte," hovorí Halbrštát. Takým miestom môže byť napríklad telefónna búdka, kancelársky akusticky oddelené "hniezda" s niekoľkými spojenými stolmi, kde sa kvôli rýchlej porade môže pohodlne stretnúť celý tím. Veľa firiem tiež využíva mobilné zásteny.
Myšlienky zrodené v kuchyni
Užitočný pracovný priestor môže byť aj kuchynka. "Povýšili sme ju na najdôležitejšie miesto našich kancelárií. Pripomína kaviarne, kde ľudia radi pracujú a cítia sa tam príjemne. Uprostred je výkonný kávovar, ktorý robí výbornú kávu a stretávajú sa tam ľudia počas celého dňa," opisuje riaditeľ.
Ľudia sa tam dozvedia, na čom ostatní pracujú a čo ich trápi. Zdieľajú tam nápady, ktoré potom môžu ostatní ďalej rozvíjať. Pri veľkom bare, okolo ktorého si môže sadnúť až 20 ľudí, si zamestnanci organizujú schôdzky a porady. A niektorí to používajú ako najčastejšie miesto pre prácu.