Právo módneho priemyslu je u nás novinkou a aj samotní návrhári sa oň zaujímajú čoraz viac. Konkurencia je veľká a správne nastavenie ochrany tvorby im pomáha predísť chybám, ktoré môžu byť likvidačné, tvrdí advokátka Zuzana Šimonovská.
Prečo vôbec vzniklo módne právo?
Právo v módnom priemysle, samozrejme, existovalo vždy, avšak potreba pomenovať a založiť samostatné právne odvetvie prišla až v nadväznosti na rozmach módneho priemyslu a s tým súvisiacich problematických stránok, ako sú rýchlosť módneho cyklu a pominuteľnosť trendov, nekontrolovateľnosť sociálnych sietí, záplava falzifikátov, kopírovanie dizajnu, fungovanie modelingu či znečisťovanie a otrocké podmienky na strane niektorých fast fashion reťazcov a falšovateľov.
V čom je toto právo také špecifické, že nepatrí len pod právo duševného vlastníctva?
Právo módneho priemyslu je odvetvím praktickým, reaguje na špecifické problémy tohto priemyslu, ktoré sa netýkajú iba ochrany duševného vlastníctva. Hoci duševné vlastníctvo je bezpochyby jednou zo zásadných oblastí, so špecifickými otázkami sa stretnete v množstve právnych odvetví – neštandardné formy záväzkov a licencií alebo úprava vzťahov a fungovanie modelingu v práve občianskom, online predaj či povinné náležitosti označovania v práve na ochranu spotrebiteľa, ďalšie potom napríklad v práve pracovnom správnom, trestnom.
Aké sú najčastejšie problémy, ktoré riešite už v praxi?
Ide o problematiku falzifikátov, posudzovania zásahu do práv k ochrannej známke, priemyselné vzory či autorské práva, ako aj samotné založenie módnej značky.
Zaujímajú sa ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.