Množstvo našich šoférov sa však plne nesústreďuje na jazdu, ale rozptyľuje sa telefonovaním, nastavovaním GPS, čítaním a písaním SMS, ale aj e-mailov, popri tom nezabúdajú ostatným komentovať udalosti na ceste. A to sa len 44 percent Slovákov priznalo, že už vynadali inému vodičovi. Nemiestne vytrubovať na vodiča, ktorý ich znervóznil, neváhalo 47 percent našincov. Voči svojim krajanom na cestách sú však veľmi kritickí.Toto je len časť z výsledkov prieskumu Európskeho barometra zodpovedného správania vodičov za rok 2016.
Slováci majú takmer 3 milióny vozidiel
Čo hovoria o disciplíne a vodičoch štatistiky nehodovosti? Úmrtia na cestách Európskej únie od roku 1991 pozvoľna klesajú, počas posledného desaťročia sa ich počet znížil o 43 percent. Podľa oficiálnych údajov Prezídia Policajného zboru vývoj nehodovosti na Slovensku má pozitívny trend. V roku 2016 sme u nás zaznamenali najmenej smrteľných dopravných nehôd za ostatné roky.
Počet evidovaných vodičov sa u nás za desať rokov zvýšil o vyše 690-tisíc a v roku 2016 tu mohlo jazdiť až 3 466 023 ľudí. Za rovnaké obdobie počet evidovaných vozidiel na Slovensku dosiahol 2, 949 milióna, čo je o vyše 1,107 milióna viac, ako to bolo v roku 2006. Už tieto čísla dokumentujú, ako sa zvýšila hustota premávky „pričinením“ Slovákov, ale po cestách sa okrem nich pohybujú aj ďalšie tisíce vozidiel evidovaných v zahraničí.
Počet nehôd a zranených klesá
Podľa záznamov polície sa dá povedať, že od roku 1967 počet dopravných nehôd stúpal a svoj neslávny vrchol dosiahol v roku 1996, keď bolo zaevidovaných až 75 726 nehôd. V nasledujúcich rokoch sa už počet nehôd znižoval. Podľa odborníkov je za prudkým poklesom počtu nehôd nielen zlepšujúca sa kvalita komunikácií a pribúdajúce diaľnice, ale aj počínanie vodičov. S ohľadom na vzrastajúci počet vozidiel a vodičov možno rok 2016 s13 507 dopravnými nehodami považovať za úspešný. Oproti roku 2007 sa počet ťažko zranených znížil o takmer polovicu, keď v nemocnici liečili 1 032 ľudí.
Na cestách umierajú nevinní
Vodiči pod vplyvom alkoholu zavinili v uplynulom roku 1 481 nehôd, čo je takmer 11 percent z celkového počtu zaznamenaných udalostí. Slovensko má v súlade so záväzkami Európskej únie cieľ znížiť počet ľudí, ktorí ročne zahynú na cestách do roku 2020 o polovicu. Hoci vývoj možno hodnotiť pozitívne, veď v roku 2016 zahynulo na slovenských cestách „len“ 242 ľudí (v roku 2008 až 558 osôb) a „dosiahli sme plánované číslo“ postupného znižovania usmrtených osôb, bilancia je smutná a varujúca. Vlastnou vinou zomrelo pri dopravných nehodách 128 ľudí, (53 percent) a cudzím zavinením 114 (až 47 percent). Najviac obetí bolo v uplynulom roku v motorových vozidlách. Smutnú štatistiku vedú muži, keď na cestách zomrelo 188 mužov a vlastné zavinenie pripísali až 110 z nich. Zo 71 usmrtených chodcov až 51 zrazili vozidlá v obci a 49 prípadov sa stalo za zníženej viditeľnosti.
Diaľnice podľa štatistiky aj odborníkov patria k najbezpečnejším komunikáciám. V roku 2016 na diaľniciach zahynulo sedem ľudí, ale na cestách prvej triedy až 103 osôb. V príčinách dopravných nehôd sa Slovensko nevymyká „trendom“ v Európe. Štatistiky aj prieskumy sa zhodujú, že najviac nehôd, aj tých tragických, má na svedomí nepozornosť. Hoci o tom všetci vedia, aj tak sa šoféri vedeniu vozidla nevenujú s plným sústredením.
Hlavné príčiny vzniku smrteľných dopravných nehôd v roku 2016
1. porušenie povinnosti vodiča (nevenovanie sa vedeniu vozidla, telefonovanie a podobne)
2. neprimeraná rýchlosť jazdy
3. nesprávny spôsob jazdy
4. porušenie ustanovení o chodcoch
5. nesprávna jazda cez križovatku
6. nesprávne odbočovanie
7. porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky
8. nesprávne otáčanie a cúvanie
9. nesprávne správanie sa na železničnom priecestí
10. nesprávna jazda v jazdných pruhoch
Medzinárodný prieskum správania vodičov
Rozsiahly prieskum spoločnosti IPSOS v 11 krajinách Európskej únie umožnil odhaliť rizikové správanie vodičov a poukázal na praktické skúsenosti, ktoré pomôžu lepšie nasmerovať prevenciu v jednotlivých krajinách. Zapojilo sa doň 12 429 európskych vodičov.
Podľa prieskumu si až 57 percent respondentov z Európy myslí, že nepozornosť je základná príčina smrteľných nehôd na cestách vo všeobecnosti. Na Slovensku si to myslí 52 percent opýtaných, čo je oproti predchádzajúcemu prieskumu nárast o 12 percentuálnych bodov. Hneď za ňou ako ďalší rizikový faktor zaradili rýchlosť jazdy a jazdu po požití alkoholického nápoja alebo omamných látok.
Mnohí Európania aj naďalej používajú telefóny a smartfóny počas jazdy, alebo si nastavujú GPS. Rozptyľovanie týmto spôsobom len znásobuje rizikové správanie vodičov. Žiaľ, Slováci v tomto smere nezaostávajú. Až 47 percent telefonuje bez zariadenia hands free, pričom priemer Európy je 32 percent. Parametre GPS si nastavuje 36 percent respondentov zo Slovenska, v Európe je to 39 percent. Štvrtina Slovákov píše alebo číta SMS, prípadne e-maily, čím sa ukazujú „usilovnejší“, ako 24 percent Európanov.