Náklady na benzín a naftu sú jednou z najväčších položiek celkových prevádzkových nákladov na auto či mobilitu vo firmách. Napriek tomu prax ukazuje, že slovenské spoločnosti sa pri výbere áut málokedy orientujú podľa nákladov. Dôvodov je viac. Či už nedôvera voči spotrebám pohonných látok, ktorú uvádzajú výrobcovia vozidiel, ale často aj nezorientovanosť vo výbere podľa tohto parametra.
Náklady na palivo pritom dokážu z celkových nákladov firme odkrojiť až tretinu. Preto je tento výber taký dôležitý. Nemenej dôležité je nastavenie palivovej politiky. Pretože náklady možno ešte optimalizovať.
Viac kariet
„Využívanie bezhotovostných palivových kariet dnes firmám umožňuje efektívne monitorovať palivové náklady vodičov firemných áut,“ podotýka Miriama Matiová, zastupujúca obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a patrí do top trojky poskytovateľov operatívneho lízingu podľa veľkosti vozidlového parku. Ako podotýka, väčšina firiem, ktorá prešla na operatívny lízing, využívala maximálne jeden druh kariet.
„Práve tu sa však náklady dajú optimalizovať,“ konštatuje. Lízingová spoločnosť má totiž vždy zmluvy s viacerými poskytovateľmi. „To firme prináša nielen finančnú a časovú úsporu, ale znižuje aj administratívne náklady a poskytuje ich monitoring.“
Ak totiž firma využíva len jeden typ karty, obvykle sú jej vodiči nútení hľadať čerpacie stanice daného partnera, čo predstavuje pre vodiča stratený čas, ale aj dodatočné náklady na palivo. Poskytovateľ karty tiež obvykle limituje užívateľa počtom odobratých litrov.
„V prípade lízingovej spoločnosti, ktorá má zmluvy s viacerými poskytovateľmi, majú firmy na výber viac druhov aj počet palivových kariet,“ konštatuje. Môžu tak tankovať bezhotovostne a bezpečne po celej Európe a bez limitu počtu odobratých litrov. „Firmy u nás obvykle využívajú dva až tri typy palivových kariet.“
Dosiahnuté úspory
„Firmy vidia výhodu najmä v tom, že sa nemusia obmedzovať hľadaním konkrétnej čerpačky, najmä ak jazdia v rôznych geografických oblastiach. Výhodou tiež je, že majú rovnaké podmienky na všetkých pumpách,“ zdôrazňuje Matiová. Popri finančných a časových úsporách je tak výhodou aj komfort.
Pre firmu je benefitom i zníženie administratívnych nákladov. „Pri využívaní operatívneho lízingu firma dostáva len jednu faktúru bez ohľadu na počet a druh využívaných kariet. Nemusí zbierať bločky, pretože faktúra je daňovo uznateľný doklad,“ podotýka. Firma tiež profituje zo zliav na čerpaní pohonných látok, ale v rámci faktúry vidí aj podrobný prehľad tankovania.
„Okrem toho pri využívaní operatívneho lízingu má prístup aj do online systému,“ hovorí Matiová. Ak vodič zadáva pri tankovaní aj presný stav najazdených kilometrov, firma vie odkontrolovať nájazdy vodiča a vidieť „hriešnikov“.
Fleet manažér firmy tak vidí, u koho je priestor na optimalizáciu spotreb. GPS a monitorovanie vozidiel zároveň poskytne firme presné údaje o služobných a súkromných jazdách vodičov či prípadné škody. Operatívny lízing firme umožňuje outsourcovať financovanie pri obstaraní vozidla, ako aj súvisiacich služieb. Firma tak platí v mesačných platbách za komplexnú mobilitu len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení prenájmu, teda len skutočne využívanú hodnotu.