Po piatkovom úspešnom štarte nového Falconu 9 to vyhlásil zakladateľ SpaceX Elon Musk. Ten tiež očakáva, že vďaka pokročilému systému opätovného využívania raketových komponentov sa náklady na odbavenie rakety v budúcnosti dostanú pod päť miliónov dolárov (asi štyri milióny eur).
SpaceX už v minulosti úspešne použila recyklovaný prvý stupeň, nikdy ale rovnaký stupeň neletel do kozmu viac ako dvakrát. To sa s konečnou verziou Falconu 9 označovanou ako Block 5 zmení. Musk vyhlásil, že prvý raketový stupeň Block 5 bude prakticky bez údržby lietať do vesmíru najmenej desaťkrát, až potom podstúpi renováciu.
"Jedinú vec, ktorú bude treba urobiť, je natankovať nové palivo a znovu letieť," povedal Musk novinárom. "Sme presvedčení, že prvé stupne Block 5 sú schopné zvládnuť pred vyradením najmenej sto letov. Možno viac," dodal.
Doteraz SpaceX uvádzala, že použitý stupeň by mal byť pripravený na ďalšie lety do 48 hodín, Musk má ale oveľa smelšie plány. "Naším cieľom, aby sme ukázali, čo podľa nás znamená znovuvyužiteľnosť, je najneskôr do budúceho roka predviesť dva štarty toho istého Block 5 na obežnú dráhu počas 24 hodín," vyhlásil Musk.
Pozrite si piatkový let Block 5 vo videu:
V nadchádzajúcom roku tiež Musk predpokladá, že prvý stupeň Block 5 zaznamená desať letov v rade. Opätovné využívanie raketových stupňov je cestou k výraznému zlacneniu ciest do kozmu. SpaceX tiež usiluje o recyklácii aerodynamického krytu nákladového priestoru a o opätovné využívanie druhého raketového stupňa.
"Prvý stupeň tvoria zhruba 60 percent nákladov, druhý asi 20 percent, aerodynamický kryt asi desať percent a ďalších desať percent stojí samotný štart. Ak teda dokážeme znovu použiť všetky časti rakety, tak to bude vôbec prvý úplne opakovane využiteľný orbitálnej dopravný prostriedok. A tiež budeme schopní znížiť cenu štartu o poriadok, "povedal Musk s tým, že cena by sa mohla dostať pod šesť či päť miliónov dolárov. To je desaťkrát menej, než koľko si teraz SpaceX za štart účtuje.
Musk novinárom tiež povedal, že nový Falcon 9 spĺňa všetky prísne požiadavky amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) pre lety s ľudskou posádkou. Zdôraznil, že Block 5 bol navrhnutý tak, aby sa z neho stala najspoľahlivejšie raketa doterajšej histórie.
Falcon 9 vo verzii Block 5 je konečným vývojovým stupňom tohto typu rakety. Hoci aj Musk predpokladá, že v budúcnosti dôjde k drobným zmenám v súvislosti s letovými skúsenosťami, so žiadnou zásadnou úpravou či novou verziou sa už nepočíta. SpaceX sa chce namiesto Falcon 9 teraz zamerať na dokončenie vývoja úplne novej opätovne využiteľnej rakety BFR, s ktorou chce nielen dopravovať náklad a posádku na obežnú dráhu okolo Zeme, ale aj kolonizovať Mars.