Pixabay

Mliečna cesta je plná toxickej a lepkavej mastnoty

04.07.2018, 00:01
sansan
Vesmír je temný, studený a vo väčšine častí galaxie pravdepodobne dosť lepkavý.

Medzi prachom, sadzami a elektromagnetickým žiarením je v Mliečnej ceste aj toxická mastnota. Ide vlastne o olejovú formu uhlíka viazaného na vodík nazývaného alifatický uhlík. Je jedným z niekoľkých druhov uhlíka uniknutého do prázdneho vesmíru žiarením hviezd a môže byť jednou z kľúčových zložiek tvorby nových hviezd a planét.

Koľko presne mastnoty tam je? Vedci to nevedeli s istotou, ale nová štúdia v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society navrhuje odpoveď. Ide o dosť mastnoty na to, aby zašpinila čelné sklo na vesmírnej lodi.

Podľa tímu astronómov z University of New South Wales (UNSW) v Austrálii a univerzity Ege v Turecku môže byť päťkrát viac vesmírneho tuku, ktorý preniká cez Mliečnu dráhu, než uvádzali predchádzajúce odhady. Vytvorením vesmírneho mastného zástupcu v laboratóriu a porovnaním jeho zloženia s predchádzajúcimi pozorovaniami galaxie, výskumníci zistili, že v našej galaxii môže byť okolo 11 miliárd biliónov miliárd ton molekúl uhlíka - ekvivalent balení masla 40 biliónov biliónov biliónov balení masla.

Túto vesmírnu mastnotu ste si však podľa šéfredaktora časopisu nechceli rozmazať na kúsok toastu. "Je to špinavé, pravdepodobne toxické a vzniká len v prostredí medzihviezdneho priestoru - a v našom laboratóriu," povedal Tim Schmidt.

Výskumníci zistili, že na každých 1 milión atómov vodíka je približne 100 atómov vesmírnej mastnoty, čo predstavuje množstvo medzi štvrtinou a polovicou medzihviezdneho uhlíka v galaxii. Táto znalosť by mohla vedcom pomôcť lepšie pochopiť celú našu galaxiu.

Uhlík sa považuje za základný stavebný kameň života, takže vedomosť, koľko uhlíka je k dispozícii v rôznych formách v medzihviezdnom prostredí, by mohla poskytnúť vedcom stopu o pravdepodobnosti, že by sa mohli vytvoriť, alebo sa už vytvorili, iné životne dôležité slnečné sústavy v Mliečnej ceste.

Päť faktov o mliečnej dráhe:

01 - Modified: 2018-06-28 08:29:32 - Feat.: 0 - Title: Vedci z Oxfordu: Je pravdepodobné, že sme v galaxii sami. Aj v celom vesmíre 02 - Modified: 2018-05-24 08:00:48 - Feat.: 0 - Title: Kríza v kozmológii. Vesmír sa rozpína rýchlejšie, ako by sa mal
01 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 02 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 03 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 04 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre 05 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko
20. apríl 2024 05:21