Naše Slnko je priemerne veľká hviezda, ktorá bude mať životnosť asi 10 miliárd rokov. Masívnejšie hviezdy, ako sú hviezdy nájdené v Cygnus OB2, žijú iba niekoľko miliónov rokov.NASA/CXC/SAO/J. Drake et al

Teleskop Chandra oslavuje 20 rokov. NASA zverejnila nové snímky

31.07.2019, 14:27
Raketoplán Columbia 23. júla 1999 odštartoval z Kennedyho vesmírneho strediska s röntgenovým observatóriom Chandra. V priebehu uplynulých dvoch desaťročí prispel k revolúcii v našom chápaní vesmíru.

"V tomto roku mimoriadnych výročí - 50 rokov po Apolle 11 a 100 rokov po zatmení Slnka, ktoré preukázalo Einsteinovu všeobecnú teóriu relativity - by sme nemali zabudnúť ani na jedno ďalšie," povedal Paul Hertz, riaditeľ astrofyziky v NASA. "Ďalekohľad Chandra poslali do vesmíru pred 20 rokmi a rok čo rok prináša úžasné vedecké objavy."

Pri príležitosti 20. výročia vedeckých operácií ďalekohľadu zverejnila NASA nové snímky predstavujúce šírku prieskumu Chandra, ktoré demonštruje rozmanitosť objektov, ktoré študuje, ako aj to, ako röntgenové lúče dopĺňajú údaje zozbierané pri iných druhoch svetla. Od kolosálnej majestátnosti galaxie až po svetlo z mladých hviezd sú tieto nové fotografie ukážkou veľkolepého röntgenového videnia Chandra.

​Chandra je podľa serveru SciTechDaily jedným z „veľkých observatórií“ vesmírnej agentúry NASA a má najostrejšie videnie všetkých doteraz postavených röntgenových teleskopoch. Často sa používa v spojení s ďalekohľadmi, ako sú Hubble a Spitzer, ktoré pozorujú rôzne časti elektromagnetického spektra, a s inými vysokoenergetickými misiami.

Jeho objavy ovplyvnili prakticky všetky aspekty astrofyziky. Bol napríklad zapojený do priameho dôkazu existencie temnej hmoty. Bol svedkom silných erupcií zo supermasívnych čiernych dier. Astronómovia tiež s jeho pomocou zmapovali, ako sa prvky podstatné pre život šíria z výbuchov supernovy.

O veľa javoch, ktoré Chandra v súčasnosti skúma, sa pri vývoji a stavbe tohto ďalekohľadu ani nevedelo. Napríklad astronómovia teraz používajú Chandru na štúdium účinkov temnej energie, testovanie dopadu hviezdneho žiarenia na exoplanéty a pozorovanie výsledkov udalostí gravitačných vĺn.

"Chandra je naďalej schopný nájsť a študovať zdroje röntgenového žiarenia," uviedla riaditeľka röntgenového centra Chandra Belinda Wilkes. "Pretože prakticky každý astronomický zdroj vyžaruje röntgenové lúče, potrebujeme ďalekohľad, ako je Chandra, aby sme mohli úplne vidieť a pochopiť náš vesmír."

01 - Modified: 2024-04-28 09:00:00 - Feat.: - Title: Vedci rozlúskli záhadu druhého mesiaca našej planéty. Zrejme konečne vieme, odkiaľ pochádza a prečo sa pohybuje blízko Zeme 02 - Modified: 2024-04-25 17:25:00 - Feat.: - Title: Trojčlenná čínska misia odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung, cieľom misie je dostať sa na Mesiac 03 - Modified: 2024-04-24 13:33:20 - Feat.: - Title: India ukazuje celému svetu, ako sa to má robiť. Do roku 2030 by mohli byť všetky jej vesmírne misie bezodpadové 04 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Bola to druhá najjasnejšia hviezda. V budúcnosti môže svietiť ako druhý Mesiac 05 - Modified: 2024-04-23 12:03:29 - Feat.: - Title: Stal sa zázrak. NASA po piatich mesiacoch dostala od sondy Voyager zmysluplnú správu