Český astrofyzik, cestovateľ a spisovateľ Petr Horálek. FOTO: Radek Kalhous, Mafra

Český astrofotograf zachytil kométu nad Slovenskom, snímku publikovala NASA

09.03.2024, 15:37
joljol

Fotografia vznikla len vďaka šťastiu a pripravenosti. V čase snímania z lúky pri Revúcej boli kométa aj galaxia v Andromede nízko nad severozápadným obzorom.

Počas jasného jarného neba v noci možno v týchto dňoch pozorovať kométu 12P/Pons-Brooks, ktorá sa pozvoľna pohybuje súhvezdím Andromedy. V utorok sa ju podarilo neďaleko mesta Revúca zachytiť českému astrofyzikovi Petrovi Horálkovi z Fyzikálneho ústavu v Opave.

Šťastie a pripravenosť

Americký úrad NASA fotku s názvom „Kométa Pons-Brooks zo severnej jari“ v sobotu publikoval a označil ju za prestížnu Astronomickú snímku dňa.

Snímka podľa opavského ústavu vznikla len vďaka šťastiu a pripravenosti. „Napriek sľubnej predpovedi som musel prejsť cez 300 kilometrov a potom som si uvedomil, že večer 5. marca 2024 pravdepodobne neurobím žiadnu snímku kométy 12P/Pons-Brooks,“ spomína Horálek. Keď totiž dorazil do Telgártu, obloha bola zatiahnutá. Preto sa rozhodol presunúť na juh k mestu Revúca.

„Celú cestu bola na ceste naozaj hustá hmla. Keď som konečne prišiel do Revúcej, obloha sa rozjasnila, ale túto lokalitu som vôbec nepoznal, takže som len ťažko hľadal miesto s výhľadom ku kométe. Nakoniec, keď som to už vzdával a vracal sa späť, objavila sa predo mnou napravo cesta na pole. Tak som tam išiel, otvoril dvere a pozerám, že mám perfektný výhľad. Už som nestrácal čas a začal fotografovať naslepo.“

Až na snímkach Horálek zistil, že kompozícia so vzdialeným stromom a hmlou osvetlenou prechádzajúcimi autami vyšla. A rovnakého názoru bola aj NASA, keď snímku ako už 15. Fyzikálneho ústavu v Opave a 19. so vznikom na Slovensku ocenila ako Astronomický snímok dňa.

Kométa 12P/Pons-Brooks. FOTO: Petr Horálek/NASA

Viditeľná voľným okom

V čase snímania z lúky pri Revúcej boli kométa aj galaxia v Andromede nízko nad severozápadným obzorom. „Kométa sa pozvoľna pohybuje súhvezdím Andromédy, ktorému dominuje na tmavej oblohe očami viditeľná špirálovitá galaxia, známa tiež pod označením M31,“ vysvetlil Fyzikálny ústav v Opave v tlačovej správe.

Zatiaľ čo kométa sa podľa neho v čase fotenia vyskytla od Zeme 1,7 astronomickej jednotky, teda asi 250 miliónov kilometrov ďaleko, galaxia leží rádovo sto miliárd ráz ďalej.

Kométa v prvom marcovom týždni prelietala okolo galaxie uhlovo blízko. Najbližšie bola v sobotu 9. marca, a to iba asi deväť stupňov juhozápadne, dodal ústav.

Kométa však bude pozorovateľná aj naďalej, a to medzi 27. marcom a 19. aprílom. V nasledujúcich týždňoch sa totiž presunie k súhvezdiu Barana a potom Býka, v ktorom tiež zmizne z nášho dohľadu.

Aktuálne 12P/Pons-Brooks dosahuje jasnosť 6. magnitúdy, postupom týždňov ale zosilní až na 4,5. Ako slabú škvrnu ju potom na nebi bude možné nájsť aj voľným okom. Momentálne je však pre jej pozorovanie nevyhnutná mapka a malý ďalekohľad.

Astronomický snímok dňa NASA

Ide o prestížne ocenenie najzaujímavejšej astronomickej fotografie dňa, ktorú pre každý deň starostlivo vyberajú a následne dopĺňajú editori prof. Jerry Bonnell a prof. Robert Nemiroff, spolupracovníci NASA.

01 - Modified: 2024-03-08 20:59:48 - Feat.: 1 - Title: Spoľahlivé dôkazy o utajení UFO vládou USA neexistujú, tvrdí Pentagon. Takmer polovica Američanov má iný názor 02 - Modified: 2024-03-07 13:32:01 - Feat.: 1 - Title: Vážia viac ako dve tony a sú veľké ako auto. V piatok zrejme vstúpia do zemskej atmosféry vyradené batérie z ISS 03 - Modified: 2024-03-06 12:00:00 - Feat.: 0 - Title: Jupiterov ľadový mesiac produkuje kyslík. Toto zistenie vedcov však zásadne ovplyvňuje naše šance nájsť na ňom život 04 - Modified: 2024-03-03 10:22:05 - Feat.: 1 - Title: Štart rakety SpaceX s posádkou na ISS opäť zmarilo zlé počasie. Opakovať sa bude zajtra 05 - Modified: 2024-03-01 11:47:40 - Feat.: 1 - Title: Putin viedol poradu o neutralizácii hrozieb vo vesmíre, opäť poprel jadrové plány