Európu podľa marketingových odborníkov ten pravý boom "energy drinkov" ešte len čaká, píšu Lidovky.
Majú nám dodať energiu a výdrž. Pomáhame si s nimi pri fyzickej námahe, ale aj pri duševnej práci. Energetickými nápojmi sa udržujú v bdelosti unavení vodiči, študenti si s ich pomocou "dopujú mozgy" pred náročnými skúškami.
Bezkonkurenčne najviac sa ich vypije v Severnej Amerike. Len v USA sa ich tento rok predá za 21 miliárd dolárov. V porovnaní s limonádami a kávou je síce spotreba energy drinkov zanedbateľná, avšak lekári ju neberú na ľahkú váhu. Poukazujú na skutočnosť, že zloženie energetických nápojov zatiaľ nepodlieha dôkladnejšej regulácii. Zároveň upozorňujú na alarmujúci fakt, že ich pijú hlavne deti a mládež.
Kofeín a sladidlá
Aj keď trh s energetickými nápojmi ovláda niekoľko málo spoločností, medzi ktorými hrá prím Red Bull so štyridsaťpercentným podielom, sortiment ponúkaných energy drinkov je veľmi pestrý. Zastúpenie stimulujúcich látok je však vo všetkých nápojoch podobné.
Výrobcovia pridávajú do energy drinkov veľké množstvo kofeínu. Ďalšie látky so stimulačným účinkom dodávajú výťažky z juhoamerických rastlín paulínie nápojovej, známej tiež ako guarana, a cezmíny paraguajskej, z ktorej listov si obyvatelia Južnej Ameriky varia obľúbený čaj maté. Obe rastliny tiež obsahujú veľké množstvo kofeínu.
Niekedy sa pridáva aj ázijský ženšen. V energetických nápojoch pijú ľudia cukor D-glukurolakton, ktorému sú pripisované detoxikačné a stimulačné účinky. Molekuly L-karnitínu by mali dodávať konzumentom energy drinkov fyzickú zdatnosť a u aminokyseliny taurínu výrobcovia sľubujú, že povzbudí svaly aj nervový systém.
Horkú chuť kofeínu prebíja veľké množstvo cukrov alebo umelých sladidiel. Z cukrov sa hojne používa lacná fruktóza, vyrábaná chemicky rozkladom kukuričného škrobu.
Zlý spánok a zaťažený obehový systém
Tím amerických lekárov vedený harvardskou epidemiologičkou Josiemer Matteiovou zhromaždil obrovské množstvo dát o účinkoch energetických nápojov na ľudské zdravie. V štúdii publikovanej vedeckým časopisom Frontiers in Public Health konštatujú, že energy drinky skutočne môžu človeka povzbudiť.
Kofeín zrejme dokáže do určitej miery zahnať ospalosť a ďalšie komponenty môžu mať stimulačný efekt ako na ľudskú telesnú schránku, tak aj na nervový systém. Pravidelní konzumenti energetických nápojov však za to platia nezanedbateľnými zdravotnými rizikami.
Ukazuje sa, že predovšetkým mladší milovníci energy drinkov tiahnu tiež ku konzumácii alkoholu, častejšie fajčia tabak aj marihuanu a užívajú drogy zo skupiny amfetamínov. Mladí konzumenti energetických nápojov mávajú tiež väčšie sklony k depresiám, úzkostným stavom, a dokonca k samovražde. Významnú úlohu v tom všetkom môže zohrať narušenie spánku veľkými dávkami kofeínu.
Energetické nápoje zaťažujú tiež obehový systém. Zjavný je u konzumentov energy drinkov zvýšený krvný tlak. Aj to je zjavný dôsledok vysokých dávok kofeínu. Tomuto alkaloidu pripisujú lekári v malých dávkach pozitívny efekt na ľudské zdravie. Podľa epidemiologických štúdií žijú umiernení pijani kávy dlhšie než ľudia, ktorí sa káve vyhýbajú. Energetické nápoje sú však kofeínom nabité. Dostáva sa do nich nielen v čistej podobe, ale aj v ďalších komponentoch, ako je napríklad guarana.
V USA a Austrálii, kde sú energetické nápoje veľmi populárne, dochádza ročne k niekoľkým tisícom prípadov, kedy má nadmerná konzumácia energy drinkov za následok príznaky otravy kofeínom, sprevádzané zbesilým búšením srdca, silne zrýchleným dychom a trasmi tela.
Silne sladené energetické nápoje so sebou nesú rovnaké riziká ako iné nealkoholické nápoje s vysokým obsahom cukru. Okrem obezity, cukrovky druhého typu a zvýšeného výskytu zubného kazu hrozí konzumentom nápojov s vysokým obsahom fruktózy tiež poškodenie obličiek. Mnoho štúdií dáva pitie energetických nápojov do súvislosti s častými bolesťami hlavy, žalúdka, únavou a celkovou podráždenosťou.
Pod valcom reklamy
Energetické nápoje boli uvedené na trh vo väčšej miere po roku 1997. Rozmach ich konzumácie nastal po agresívnej reklamnej kampani spustenej v roku 2004, kedy stúpol predaj o impozantných 240 percent. Marketingová ofenzíva na spotrebiteľov tým však neskončila.
Výrobcovia sa snažia získať nových zákazníkov na úkor výrobcov iných nealkoholických nápojov. To je tvrdý oriešok, pretože výrobcovia najrôznejších limonád majú rozsiahlu a stabilizovanú klientelu, vládnu obrovskými výrobnými a distribučnými kapacitami a v neposlednom rade sa spoliehajú na svoje vlastné masívne reklamné kampane.
Výrobcovia energetických nápojov preto cielia svoju pomerne agresívnu reklamu na deti a mládež. Pozornosť tejto vekovej skupiny často priťahujú prezentáciou riskantných životných aktivít. Príkladom je sponzorovanie adrenalínových športov.
Psychológovia zaznamenali, že už len značky niektorých energetických nápojov dokážu v ľudskej mysli nabudiť agresivitu. V jednom experimente nechali vedci mladých ľudí pretekať s autíčkami na autodráhe. Hráči dostávali autíčka s logami rôznych spoločností. Najriskantnejšiu jazdu predvádzali dobrovoľníci práve s autíčkami ozdobenými logom výrobcu energetických nápojov.
Zvýšená pravdepodobnosť rizikového jednania sa vynára aj so stále rozšírenejším zvykom miešať energetické nápoje s alkoholom. Podľa jedného prieskumu z krajín Európskej únie pije energy drinky s alkoholom až 71 percent ich mladých konzumentov. Takto navodená opitosť je ešte nebezpečnejšia než opitosť vyvolaná iba alkoholickými nápojmi. Účinky stimulačnej látky vyvolávajú v podnapitom človeku mylný dojem, že si stále udržujú jasnú hlavu. S energetickými nápojmi tak vypijú mladí ľudia viac alkoholu a následky opitosti bývajú o poznanie závažnejšie.