Flickr

Vedci objavili mocnú zbraň proti baktériám odolným voči liekom

17.01.2018, 13:46
sansan
Baktérie odolné voči liekom maria najnovšie antibiotiká a vedú vedcov k hľadaniu nových zlúčenín z jedovatých žiab, baktérií v pôde a iných voľne žijúcich živočíchov.

V súčasnosti vedci zistili, že sa v nás nachádza mimoriadny zabijak mikróbov. Vylepšením prirodzene sa vyskytujúceho peptidu, krátkeho reťazca aminokyselín, nájdeného v ľudskom tele, vedci navrhli liek, ktorý by mohol odstrániť mikróby odolné voči všetkým dostupným liekom.

Keď malá podskupina baktérií prežije antibiotickú liečbu, infekcia sa môže rýchlo dostať mimo kontrolu. Keď sa týmto mikróbom darí, môžu sa zoskupiť na povrchu a zabaliť sa do ochrannej vrstvy známej ako biofilm. Takýmito kolóniami lieky ťažko prenikajú a vznikajú infekcie.

Imunológ Peter Nibbering a tím holandských spolupracovníkov sa pokúšajú bojovať proti infekciám spojeným s biofilmom zlepšovaním ľudského peptidu LL-37, ktorý pomáha regulovať imunitnú odpoveď tela. LL-37 už má niektoré prirodzené schopnosti zabíjať baktérie a výskumníci už skôr skrátili peptid, aby vytvorili výkonnejší variant, ktorý sa skladá z 24 z 37 pôvodných aminokyselín. V novej štúdii optimalizovali tento peptid tým, že urobili sériu náhodných náhrad na jeho stavebné bloky bez narušenia celkovej štruktúry.

Jedna variácia, nazvaná SAAP-148, sa ukázala ako silná zbraň, informoval tím v Science Translational Medicine. Zatiaľ čo väčšina bežných antibiotík sa zameriava na špecifické skupiny baktérií a zabíja ich tým, že narušuje kľúčové mechanizmy týchto mikróbov, SAAP-148 poškodzuje väčšinu plazmových membrán baktérií.

SAAP-148 vyhubil zlatého stafylokoka a baktérie Acinetobacter baumannii, dve hlavné príčiny infekcií získaných v nemocniciach, ktoré často nedodržujú zdravotné postupy, na vzorkách ľudskej pokožky pokrytých biofilmom v miske a infikovanými ranami na myšiach.

Podarilo sa tiež odstrániť spiace bunky v bakteriálnom biofilme, ktorý už bol liečený antibiotikom rifampicín, často používaným na boj proti pretrvávajúcim infekciám v mieste protéz. Toto je prvá zverejnená demonštrácia zabíjania takýchto buniek, konštatuje Bob Hancock, mikrobiológ z University of British Columbia vo Vancouveri, Kanada, ktorého tím tiež vyvíja antimikrobiálne peptidy.

Zdá sa, že liek prekonal aj to, čo Hancock nazýva "jedným z veľkých problémov" kandidátov na antibiotiká. Prostredie ľudského tela inhibuje aktivitu mnohých molekúl, pretože sa držia bielkovín a lipidov v krvi. Zdá sa, že SAAP-148 je jedným z mála známych peptidov, ktoré účinne zabíjajú baktérie bez toho, aby sa viazali aj na tieto cirkulujúce prekážky v sére.

Nibbering a kolegovia tiež uvádzajú, že zlatý stafylokok si nedokázal vyvinúť odolnosť voči SAAP-148 po opakovaných expozíciách. „Je to prekvapujúce,“ hovorí Tim Tolker-Nielsen, mikrobiológ v kodanskom výskumnom centre biofilmov v Kodani, aj keď poznamenáva, že rezistencia sa môže stále rozvíjať za rôznych podmienok.

Vedci teraz sledujú SAAP-148 na liečbu infekcií, ako sú rany kože, infekcie močového mechúra alebo infekcie v mieste protéz. Nibbering plánuje využiť SAAP-148 v klinických štúdiách už čoskoro, najprv na dezinfikovanie lézií pri zápalovej kožnej chorobe atopickej dermatitíde a následne na liečbu infikovaných rán u pacientov s popáleninami.

01 - Modified: 2024-04-24 07:00:00 - Feat.: - Title: NASA našla v kozme zmutované baktérie. Môžu ohroziť posádku na vesmírnej stanici 02 - Modified: 2024-04-22 07:00:00 - Feat.: - Title: Sprcha po cvičení nie je všetko. Fitká sú plné nebezpečných baktérií, hygiena je tu omnoho dôležitejšia, ako si myslíš 03 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 04 - Modified: 2024-04-17 09:30:00 - Feat.: - Title: Desivý objav, ktorý môže zabíjať. V našom tele sa nachádzajú nebezpečné upírske baktérie, ktoré priťahuje ľudská krv 05 - Modified: 2024-04-05 09:38:54 - Feat.: - Title: Ústav pre kontrolu liečiv naďalej eviduje výpadky pri liekoch na psychické ochorenia či antibiotikách