Dreamstime

Unikátny objav: českí vedci odhalili neznámy vírus, našli ho náhodou

10.04.2018, 00:01
ČTkČTk
Vedci z Ostravskej univerzity ho pomenovali symbolicky - OstraVirus.

Svoj úspech už prezentovali biológom na celom svete. Článok o ich najnovšom objave totiž vyšiel v jednom z najprestíženejších multidisciplinárnych vedeckých časopisov na svete, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), povedal hovorca univerzity Adam Soustružník.

"Objavený vírus sa nepodobá žiadnemu inému na planéte Zem. Je taký odlišný, že sme museli použiť špeciálnu metódu, aby sme vôbec potvrdili jeho povahu. Zatiaľ nedokážeme povedať, či ide iba o nový druh, alebo o čeľaď či celú ríšu.

Je však isté, že sa s nim nikdy nikto nestretol, a to je veľká vec, ktorá sa nestáva často," uviedol vedúci laboratória, pôvodom ukrajinský vedec  Vjačeslav Jurčenko.

Vedci objavili tento vírus pri dlhoročnom výskume. "Pôvodný zámer nebol objaviť nový vírus. Išlo o širší výskum biodiverzity, ktorým sme sa chceli pozrieť ďalej za hranice súčasného poznania. Pozrieť sa na to, čo nové sa vonku ukrýva.

Na projekte sme pracovali štyri roky a objavenie OstraViru je jeho nečakaným vrcholom," dodal Jurčenko.

Podľa výskumného tímu objav umožní  propagovať mesto a ukázať, že sa v ňom robí veda na špičkovej úrovni. Biológovia z laboratória sa okrem iného zaoberajú liečbou parazitárnej choroby leishmanióza, ktorá patrí k najzávažnejším smrteľným chorobám. Vyvoláva ju práve parazit.

Jurčenko sa v Ostrave venuje aj možnostiam alternatívnej liečby a vakcinácie leishmaniózy, ktorá postihuje predovšetkým obyvateľov Afriky a Ázie. Na svojich projektoch pravidelne spolupracuje s odborníkmi z celého sveta. V prípade OstraViru sa okrem českých vedcov do výskumu zapojili aj odborníci zo Spojených štátov amerických, Švajčiarska, Litvy, Brazílie alebo Ruska.

01 - Modified: 2024-03-31 07:00:00 - Feat.: - Title: Tieto základy biológie musí ovládať každý. Učia sa ich totiž žiaci základnej školy, pozor na chytáky 02 - Modified: 2023-07-10 22:00:00 - Feat.: - Title: Motýlia doba temna: Motýľom na Zemi ešte nikdy nebolo tak zle ako dnes 03 - Modified: 2023-06-30 22:00:00 - Feat.: - Title: Najzaujímavejšie informácie o bábätkách: Dedí sa morálka a prečo sú rozmaznané zvedavejšie? 04 - Modified: 2023-06-12 22:00:00 - Feat.: - Title: Virológ Boris Klempa: Vírusy vedia byť aj užitočné, napríklad v oblasti liečby nádorov 05 - Modified: 2023-05-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Biologička: Rastliny majú niečo ako hmat a zrak, vnímajú farebné škály, ktoré nevidíme a rozhodujú sa