Flickr/Renée Johnson
StoryEditor

Módna raw strava je riziko. Pre vznik osteoporózy

17.05.2018, 14:00
Vo väčšine európskych krajín ľudia konzumujú nedostatočné množstvo vitamínu D, hovorí Miroslava Matějková z oddelenia nutričných terapeutov Všeobecnej fakultnej nemocnice v Prahe.

Serveru Lidovky.cz to prezradila v rozhovore. 

Do akej miery môže jedlo ovplyvniť vznik a vývoj osteoporózy?

Skladba stravy môže túto chorobu ovplyvniť až z 50 percent. Vyššiemu riziku sú vystavení ľudia neznášajúci mlieko a mliečne výrobky a tiež tí, ktorí nemajú dostatok bielkovín. K rizikovým faktorom patrí aj pitie alkoholu a kávy, najmä však fajčenie, sedavé zamestnanie a nedostatok pohybu. Ohrození bývajú tiež ľudia s nízkou telesnou hmotnosťou alebo podvýživené osoby. Osteoporóza je totiž jedno z mála ochorení, kedy je žiaduca vyššia hmotnosť, či dokonca nadváha. Vyšší podiel svalovej hmoty totiž stimuluje kosti k novotvorbe a vplyvom vyššieho podielu tuku sa tvoria ženské hormóny estrogény, ktoré úbytku kostnej hmoty bránia.

Aké zloženie jedálnička by ste teda odporučili tým, ktorí chcú myslieť včas na prevenciu?

Jedálniček by mal byť bohatý na potraviny s obsahom vápnika, ktorý hrá kľúčovú úlohu pre správnu funkciu kostí. Ďalej by mal obsahovať bielkoviny, a to ako živočíšne, tak rastlinné. Dôležité pre správnu látkovú výmenu kostí sú tiež vitamíny C, B6 a vitamín K. Tie nájdeme v ovocí a zelenine, vitamín K potom predovšetkým v listovej zelenine a rastlinných olejoch. Obmedziť by sme mali príjem soli, pretože soľ zvyšuje vylučovanie vápnika z tela.

Zmienili ste sa o kľúčovej úlohe vápnika. Ktoré potraviny ho obsahujú najviac?

Predovšetkým mak, sardinky, mandle, pistácie, para orechy, ľanové alebo slnečnicové semienka, biela fazuľa, karfiol, brokolica a kaleráb. Pritom je dobré myslieť na to, že tento minerál sa lepšie vstrebáva z potravín živočíšneho pôvodu. Z tých, ktoré sú rastlinného pôvodu, sa vplyvom vlákniny, kyseliny šťaveľovej a fytovej vstrebe len päť percent. Určite je pre nás tiež jednoduchšie zjesť niekoľko porcií mliečnych výrobkov ako niekoľko porcií maku.

Lenže čo ak má niekto neznášanlivosť mlieka?

Takýto človek môže vápnik získať z kyslých mliečnych výrobkov a jogurtov alebo vyzretých syrov, ako sú ementál, parmezán alebo čedar. Pri alergii je potom potrebné jesť viac rastlinných potravín obsahujúcich tento minerál. To znamená vyberať si v obchodoch potraviny obohatené o vápnik alebo konzumovať výživové doplnky.

Akú úlohu hrá v súvislosti s osteoporózou vitamín D?

Tento vitamín je kľúčový predovšetkým pre správny metabolizmus vápnika v tele, jeho využitie a zabudovanie do kostí a zubov. Jeho nízke hladiny teda zvyšujú riziko osteoporózy. Vo väčšine európskych krajín pritom ľudia konzumujú nedostatočné množstvo vitamínu D. Z bežnej stravy môžeme však získať len zlomok potrebnej dennej dávky tohto vitamínu. Do jedálnička ho ale môžeme zaraďovať aj v podobe doplnkov stravy, bežne dostupný je v kombinácii s vápnikom. Získať tento vitamín je možné aj vďaka slnečnému žiareniu, ktoré umožňuje jeho vytváranie v koži - pobyt na slnku je však vhodné dávkovať veľmi opatrne. Predovšetkým by sme sa mali vyhýbať intenzívnemu slneniu medzi 11. a 15. hodinou.

Aké potraviny sú na vitamín D najbohatšie?

Najmä sú to morské ryby, ale aj mlieko, mäso a vajcia. Vitamín D však obsahujú aj niektoré rastlinné produkty ako avokádo, banány, kakao či obilné klíčky.

Hovorí sa, že rôzne módne diéty môžu osteoporózu urýchliť. Čo je na tom pravdy?

Niektoré z módnych diét sú veľmi jednostranné. Pre vznik osteoporózy bývajú potom rizikové najmä tie, ktoré nedovoľujú konzumovať potraviny bohaté na vápnik a vitamín D. Či už to sú rôzne striktné vegánske smery či dlhotrvajúce detoxikačné kúry.

Ako hodnotíte dnes pomerne módne raw food čiže surovú stravu?

Z hľadiska osteoporózy je táto strava veľmi riziková. Už preto, že z jedálnička vylučuje potraviny živočíšneho pôvodu a tie, ktoré sú upravené pri teplote vyššej ako 42 ° C. Ide predovšetkým o konzumáciu ovocia, zeleniny, semienok, strukovín a obilnín. Vplyvom tejto diéty má človek nedostatočný príjem bielkovín, vápnika a vitamínu D. Podľa štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie skúmajúca súvislosť výživy a nádorových aj nenádorových ochorení (EPIC) je pritom u vegánov vyšší výskyt zlomenín o 37 percent.

Čo by ste odporučili pacientom, ktorí už osteoporózu majú?

Mali by na svoj jedálniček pravidelne zaraďovať potraviny s vysokým obsahom vápnika. Najväčšie množstvo ho dokáže naše telo prijať vo večerných hodinách. A preto je vhodné jesť na večeru stravu bohatú na vápnik a po večeri si dať napríklad ešte jogurt. Vyhnúť by sme sa naopak mali nápojom a výrobkom s obsahom kofeínu. Nevhodné je tiež konzumovať väčšie množstvo celozrnného pečiva a vlákniny súčasne s potravinami, ktoré obsahujú vápnik. Vláknina totiž spomaľuje a obmedzuje vstrebávanie vápnika.

01 - Modified: 2022-08-09 12:44:34 - Feat.: - Title: Jeden druh syra môže zachraňovať kosti. Podľa štúdie „zaženie“ osteoporózu 02 - Modified: 2022-06-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Kosti a kĺby. Ako ich ničí skrytý zabijak? 03 - Modified: 2021-10-20 15:40:52 - Feat.: - Title: Tichá zlodejka kostí má sviatok. Do celosvetovej kampane sa zapája aj Slovensko 04 - Modified: 2019-12-13 11:30:59 - Feat.: - Title: Tichá zlodejka kostí. Prečo osteoporóza nebolí? 05 - Modified: 2017-08-30 11:22:25 - Feat.: - Title: 6 tichých znamení, že môžete mať osteoporózu
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
15. august 2022 23:42