"Myslím, že ide o veľmi impozantnú štúdiu," vyjadril sa pre Live Science Richard Robins, sociálny psychológ z Kalifornskej univerzity, Davis, ktorý už desaťročia skúma ľudskú osobnosť.
Psychológovia už zistili, že ľudia majú tendenciu sa líšiť jeden od druhého podľa piatich hlavných osobnostných znakov tzv. Veľkej päťky: extraverzia, svedomitosť, prívetivosť, otvorenosť a neuroticizmus. Nová štúdia o vlastnostiach viac ako 1,5 milióna ľudí naznačuje, že niektoré z týchto vlastností majú tendenciu zlučovať a vytvárať predvídateľné typy osobností.
Výskumníci v časopise Nature Human Behaviour uviedli, o ktoré štyri typy ide. Priemerné osobnosti sú priemerom všetkých piatich znakoch. Nedosahujú veľmi vysoké alebo veľmi nízke výsledky v akomkoľvek znaku. Je príjemné sa nachádzať v prítomnosti vzorových osobností. Vyznačujú sa nízkym neuroticizmom, vysokou svedomitosťou, veľkou prívetivosťou a sú obzvlášť extrovertní a otvorení novým skúsenostiam.
Naopak egocentrické osobnosti sú pomerne nepríjemné, nie veľmi svedomité a nie sú veľmi otvorené novým skúsenostiam. Rezervované osobnosti majú zase nízku mieru neuroticizmu, ale aj nedostatočnú otvorenosť.
Pravdepodobne ste priemerní
Výskumníci objavili štyri typy osobnosti pomocou algoritmu na detekciu vzorcov v údajoch z 145 388 výsledkov ľudí v osobnostnom teste. Spočiatku algoritmus vrátil jednoznačne neuveriteľné výsledky vrátane až 20 rôznych osobnostných typov.
Po vylepšení výpočtov tím skončil so štyrmi osobnostnými typmi uvedenými v novej štúdii. Aby sa uistili, že nedošlo k chybám, výskumníci testovali výpočty na troch ďalších obrovských súboroch údajov z troch ďalších osobnostných testov. Všetky tieto testy boli vykonané v Spojených štátoch a vo Veľkej Británii a všetky sa zamerali na osobnostné črty Veľkej päťky.
"Najdôležitejšie na výsledkoch je, že ľudia v skutočnosti nepatria výhradne do jedného alebo druhého typu osobnosti. Nezistili sme to, že typy sú dobre oddelené alebo že patríte výhradne do jedného z týchto štyroch typov. Ľudia sa totiž radia všade," povedal Martin Gerlach, spoluautor štúdie
Je ťažké povedať, koľko ľudí spadá do jedného typu. Podľa definície má väčšina ľudí priemerný typosobnosti. Sú blízko k strednej úrovni, pokiaľ ide o to, akí sú komunikatívni, sú dosť príjemní a celkom typická je u nich svedomitosť. Sú tak trochu otvorení novým zážitkom.