Zlaté rybky sa naučili šoférovať. Pozrite sa, ide im to nečakane dobre

12.01.2022, 11:48
Karasy zlaté sú schopné riadiť prispôsobené vozidlo po zemi. Naučili ich to pri výskume na izraelskej Ben Gurionovej univerzite, informovala o tom agentúra Reuters.

Na univerzite zostrojili robotické vozidlo s vodnou nádržou vybavené technológiou LIDAR, ktorá meria vzdialenosť z výpočtu šírenia pulzu laserového lúča odrazeného od cieľového objektu. Počítač, kamera, elektrické motorky a prispôsobivé kolesá rybke umožňujú kontrolovať smer pohybu.

„Na naše prekvapenie sa rybky nemuseli ovládanie toho vozidla učiť dlho. Spočiatku sú zmätené, nevedia, čo sa deje, ale veľmi rýchlo si uvedomia súvislosť svojho pohybu s pohybom vozidla,“ povedal Šakar Givon, ktorý sa na výskume podieľal.

Do výskumu bolo zapojených šesť karasov zlatých a každý prešiel desiatimi „lekciami v šoférovaní“. Vždy, keď sa niektorému podarilo dôjsť s vozidlom k cieľu, čakala ho odmena v podobe potravy.

Ukázalo sa, že určité karasy sú lepší šoféri ako iní. „Niektoré si viedli výborne, iné síce vozidlo dokázali kontrolovať, ale v šoférovaní sa nevyznamenali,“ povedal profesor biológie Ronen Segev.

Zistenia, že ryba dokáže navigovať mimo svojho prirodzeného vodného prostredia, by mohlo rozšíriť vedecké poznatky o navigačných schopnostiach zvierat, domnievajú sa vedci.

„My ľudia sa domnievame, že sme veľmi výnimoční, a mnohí z nás ryby považujú za primitívne, ale to nie je správne. Sú to veľmi dôležití malí tvorovia,“ povedal Segev.

01 - Modified: 2022-11-30 12:55:48 - Feat.: - Title: FOTO Záhadný tvor z hlbín mora. Našli vedci najdlhšieho živočícha na svete? 02 - Modified: 2022-11-23 09:00:00 - Feat.: - Title: Čierna diera v laboratóriu. Nehovoríme o novom sci-fi filme, ale o skutočnom vedeckom objave, ktorý má potvrdiť Hawkingovu teóriu 03 - Modified: 2022-11-18 08:21:21 - Feat.: - Title: Vedecké portály sú neaktuálne a obsahujú neúplné informácie. Národný kontrolný úrad zistil pochybenia 04 - Modified: 2022-11-26 08:00:00 - Feat.: - Title: FOTO Hermafroditná ryba ako z hororu či slepý úhor so želatínovou kožou. Vedci objavili bizarné tvory na dne oceánu 05 - Modified: 2022-11-12 14:45:17 - Feat.: - Title: Prečo je obloha modrá?
04. december 2022 01:50