Friedlieb Ferdinand Runge. Chemik, ktorý zaujal Goetheho a objavil zložku obľúbeného nápoja

08.02.2019, 10:10
sansan
Logo vyhľadávača Google vzdáva hold mužovi, ktorý identifikoval kofeín.

Google Doodle si dnes pripomína nemeckého analytického chemika, ktorý bol najznámejší pre identifikáciu kofeínu. Bol tiež jedným z priekopníkov papierovej chromatografie.

Friedlieb Ferdinand Runge sa narodil pred 225 rokmi, 8. februára 1795 v nemeckom Hamburgu. Záujem o experimenty začal prejavovať, už keď bol tínedžerom, čo nakoniec viedlo k jeho životným úspechom v tejto oblasti, píše Independent.

Keď jedného dňa experimentoval s potenciálne smrteľnými chemikáliami bez dozoru dospelých, dospievajúcemu Rungeovi sa dostali do očí výťažky z ľuľkovca zlomocného. To mu poskytlo cennú lekciu: výťažok spôsobuje, že sa zreničky rozširujú. Profesor Johann Wolfgang Doberiner požiadal Rungea, aby experiment zopakoval, tentokrát na mačke.

Experiment si pozrel aj priateľ jeho profesora, slávny spisovateľ Johann Wolfgang von Goethe. Toho tiež fascinovala veda a za jeho objav daroval mladému študentovi vrecko kávových zŕn. Goethe od Rungea chcel, aby analyzoval chemickú zložku kávových zŕn. A z toho Runge v roku 1819 indentifikoval kofeín.

Po získaní doktorátu pracoval ako profesor na univerzite v Breslau. Neskôr napísal dve knihy, v ktorých opísal jeho použitie papierovej chromatografie na oddelenie chemických zložiek.

Chemik je tiež známy svojou prácou a výskumom syntetických farbív, ktoré objavil, keď pracoval ako chemik v chemickej továrni v Oranienburgu po zanechaní práce profesora v roku 1831. Bol priekopníkom nového spôsobu farbenia oblečenia, identifikoval a pomenoval zložky farbív, vrátane kyseliny karbolovej, teraz nazývanej fenol, a objavil spôsob, ako extrahovať cukor z cukrovej repy. Runge zomrel 25. marca 1867.

01 - Modified: 2024-02-01 23:00:00 - Feat.: - Title: Čo sa stane, keď skončíte s kofeínom? Odborník vysvetľuje skryté výhody 02 - Modified: 2024-01-20 09:30:00 - Feat.: - Title: Čo sa stane, keď definitívne vysadíš kofeín? Odborník vysvetľuje skryté výhody aj nepríjemné príznaky 03 - Modified: 2022-12-24 09:00:00 - Feat.: - Title: Matcha čaj, alebo káva? Jeden z týchto nápojov vám dodá viac energie, ako ten druhý 04 - Modified: 2022-10-09 10:29:00 - Feat.: - Title: Vedci potvrdzujú, že konzumácia kávy súvisí s dlhším životom 05 - Modified: 2022-09-19 09:25:08 - Feat.: - Title: Dana a Emil Zátopkovci sa narodili pred sto rokmi v ten istý deň. Google dnes pripomína túto udalosť