Pixabay

Vedci osvetlili pôvod ženského orgazmu. Vďaka experimentu s králikmi

07.10.2019, 14:33
ČTKČTK
Ženský orgazmus je najskôr pozostatkom evolučne prekonaného mechanizmu, ktorý u cicavcov pri sexuálnom vyvrcholení spúšťal ovuláciu, a tým pádom aj zvyšoval pravdepodobnosť počatia.

Americkí vedci pomocou experimentu s podávaním antidepresív králikom dospeli k záveru, že práve orgazmus mohol pomáhať pri uvoľňovaní vajíčok z vaječníkov počas pohlavného styku.

Ženský orgazmus je dodnes pre odborníkov záhadou, pretože nemá pri rozmnožovaní žiadnu biologickú funkciu. Niektorí vedci sa však prikláňajú k hypotéze, že vyvrcholenie kedysi takú funkciu mať mohlo, tá sa ale u ľudí počas evolúcie postupne vytratila.

Genetici a lekári z univerzity v americkom Cincinatti sa túto teóriu pokúsili podporiť pri pokusoch s králikmi, ktoré opísali v najnovšom vydaní odborného magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Králiky si ako pokusné zvieratá vybrali preto, že práve u nich ako u jedného z mála druhov cicavcov je orgazmus spojený s reflexom, ktorý pomáha spustiť ovuláciu počas kopulácie.

„Vieme, že (u králikov) tento reflex existuje, ale otázkou je, či to môže byť ten istý, ktorý už u ľudí stratil svoju funkciu,“ uviedla vedúca výskumného tímu Mihaela Pavličevová.

Vedci sa do veci pokúsili vniesť jasno tým, že dvanástim králikom podávali dva týždne látku fluoxetín, ktorú obsahuje napríklad známe antidepresívum Prozac a ktorá u žien znižuje pravdepodobnosť sexuálneho vyvrcholenia a sledovali, aký to bude mať vplyv na počet dozrievajúcich vajíčok u králikov.

Experiment ukázal, že samice, ktoré dostávali antidepresíva, boli pri kopulácii schopné uvoľniť o tretinu menej vajíčok než ich súputnice, ktoré lieky v tele nemali. Podľa nich z toho možno vyvodiť, že ženský orgazmus a orgazmus cicavcov, ktorí ho používajú ako spúšťač ovulácie, má rovnaký evolučný korene.

Rad odborníkov argumentuje, že ženský orgazmus aj bez priamej súvislosti s ovuláciou svoju funkciu plní. Sexuálna rozkoš totiž znamená, že ženy sú ochotné mať viac sexuálnych stykov, čo zvyšuje pravdepodobnosť narodenia potomstva, a že sú ochotné kvôli uspokojivému sexu vytvárať trvalé vzťahy, ktoré im pomáhajú pri výchove detí.

01 - Modified: 2023-01-28 11:00:00 - Feat.: - Title: Magnát míňa milióny ročne na to, aby vyzeral mlado. Projekt Blueprint zabezpečuje 30 lekárov 02 - Modified: 2023-01-30 09:00:00 - Feat.: - Title: Tantrický sex: okorení váš sexuálny život a zažijete vďaka nemu iný rozmer rozkoše 03 - Modified: 2023-01-27 10:18:16 - Feat.: - Title: Vedci upozornili na blízky prelet asteroidu a posunuli ručičku Hodín súdneho dňa 04 - Modified: 2023-01-28 14:00:00 - Feat.: - Title: VIDEO Vedci sa inšpirovali Terminátorom. Zostrojili robota, ktorý dokáže prechádzať medzi tekutým a pevným štádiom 05 - Modified: 2023-01-28 09:00:00 - Feat.: - Title: Zlepšíte váš sexuálny život! Kegelové cviky sľubujú intenzívny orgazmus a pozrite sa, prečo by ich mali cvičiť aj muži