"Rodičia by mali deťom využívanie digitálnych technológií štruktúrovať a obmedzovať," odporúča v rozhovore pre portál iDNES.cz klinická psychologička Petra Vondráčková.
Ak školáci strávia celé dopoludňajšie vyučovanie pri počítači, majú potom mať ešte priestor na online hry alebo sociálne siete?
Covidová kríza prináša to, že deti a dospievajúci trávia viac času doma. To môže v niektorých rodinách viesť k tomu, že rodičia preťažení prácou z domova v kombinácii s asistenciou pri online výučbe im menej obmedzujú užívanie internetu než predtým. Predtým deťom doma viac štruktúrovali, odkedy dokedy tam môžu byť.
Prečo?
Hovoria si, že deti trávia veľa času doma a toto je jeden zo spôsobov, ako sa zabaviť.
Prečo je zlé, že deti trávia viac času na internete?
Veľkým problémom súčasnej doby je predovšetkým obmedzený sociálny kontakt s rovesníkmi. Keď deti chodili do školy každý deň, mali aspoň nejaký. Teraz ale veľa z nich žiadny nemá, alebo len veľmi obmedzený.
Niektorí klienti mi hovoria, že ich deti vôbec nechcú chodiť von. Majú online výučbu, potom si urobia úlohy a už zostanú doma. Niektoré z nich hrajú online hry alebo trávia inak čas na internete.
Čo sa deje v deťoch, ktoré nechodia veľmi von a žijú internetom, hrami?
Prichádzajú tým o možnosť učiť sa a precvičovať sociálne zručnosti. Doma totiž zostávajú skôr deti, ktoré sú sociálne úzkostnejšie a nemajú veľkú potrebu kontaktu. Práve obmedzené sociálne zručnosti a väčšia sociálna úzkosť sú charakteristiky osôb ohrozených závislosťou na internete. Je to pre nich pasca.
Tento stav im vyhovuje a vďaka tomu sa môžu nechať ešte viac a bez výčitiek pohltiť virtuálnym svetom. Jeden môj klient je teraz úplne spokojný, pretož...
Zostáva vám 85% na dočítanie.