NIAID Integrated Research Facility

Epidémia koronavírusu vypukla už aj pred tisíckami rokov

25.06.2021, 11:23
TASRTASR
Koronavírusová epidémia vypukla v oblasti východnej Ázie už pred viac než 20-tisíc rokmi, zistili vedci. Stopy tejto pravekej epidémie sú podľa nich zreteľné v genetickej skladbe tamojšieho obyvateľstva.

Vyplýva to z novej štúdie publikovanej vo štvrtok na webovej stránke vedeckého časopisu Current Biology, informovali tlačové agentúry DPA a PA Media.

V uplynulých 20 rokoch sa vo svete vyskytli závažné epidémie troch koronavírusov: SARS-CoV, ktorý spôsobuje ochorenie SARS; MERS-CoV, ktorý spôsobuje ochorenie MERS; a SARS-CoV-2, ktorý vedie k ochoreniu COVID-19. To si za uplynulý rok a pol vyžiadalo globálne už viac než 3,8 milióna mŕtvych.

Predmetná štúdia americko-austrálskeho vedeckého tímu zameraná na evolúciu ľudského genómu však odhalila, že ďalšia veľká koronavírusová epidémia vypukla už o tisícky rokov skôr.

"Moderný ľudský genóm obsahuje vývojové informácie siahajúce desaťtisíce rokov do minulosti," uviedol člen vedeckého tímu Kirill Alexandrov z Queenslandskej technologickej univerzity (QUT).

Bádatelia použili údaje z projektu 1000 Genomes Project, ktorý predstavuje najväčší verejný katalóg všeobecných ľudských genetických variácií, a sústredili sa na zmeny v kódovaní ľudských génov pre SARS-CoV-2 interagujúcich s proteínmi.

"Výpočtoví vedci aplikovali evolučnú analýzu na súbor ľudských genomických údajov a získali dôkazy o tom, že predkovia obyvateľov východnej Ázie zažili epidémiu koronavírusom vyvolanej choroby, podobnej ochoreniu COVID-19," dodal Alexandrov. Východná Ázia zahŕňa dnešné územie Číny, Japonska, Mongolska, oboch Kóreí a Taiwanu.

01 - Modified: 2024-04-19 08:54:12 - Feat.: - Title: Obávaný vírus sa nebezpečne priblížil k človeku. Vedcov z WHO najnovší vývoj prekvapil 02 - Modified: 2024-04-16 09:11:46 - Feat.: - Title: Mapa odhalila covidovú „oponu smrti“ naprieč Európou, Slovensko je na chvoste 03 - Modified: 2024-04-01 17:25:00 - Feat.: - Title: Prekonanie počtu turistov spred pandémie sa v tomto roku ešte neočakáva 04 - Modified: 2024-03-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Ďalšia pandémia už naplno prepukla. Svet sa jej nedesí, lebo vo veľkom zatiaľ zabíja „len” zvieratá 05 - Modified: 2024-03-01 06:55:07 - Feat.: - Title: Prvý zájazd po rokoch do KĽDR stál 750 eur. Páchlo a všetko sa tam rozpadalo, sťažujú sa turisti na lietadlo