Predstava, že sa človek rodí s mozgom naprogramovaným k tomu, aby si ľahšie osvojoval nové poznatky a zručnosti pri výučbe určitým spôsobom, prenikla do škôl pred polstoročím.
Vychádzajú z nej desiatky "zaručených" metód výučby zameraných na širokú klientelu od batoliat a žiakov školopovinných až po vysokoškolských študentov a biznismenov. K najrozšírenejším patrí výučba zohľadňujúca tzv. zmyslové typy, uvádzajú Lidovky.cz.
Podľa tejto teórie si asi dve tretiny ľudí najľahšie osvoja nové informácie a zručnosti zrakom. Zhruba tridsať percent je disponovaných k učeniu sluchom a asi piatim percentám uľahčuje učenie pohyb a hmatové vnemy.
Na tejto teórii vyrástol prosperujúci biznis s pomôckami, manuálmi, knihami, videami, testami, workshopmi a webovými stránkami.
Predstava, že najprv zistíme, aký štýl žiakovi vyhovuje, potom mu výučbu "ušijeme na mieru" a dosiahneme u neho lepšie výsledky, je však mylná.
Metódy založené na "zmyslových štýloch" vychádzajú z pochybných predpokladov a majú biednu účinnosť. Žiakom a študentom môžu dokonca ublížiť.
"V medicíne podlieha zavádzanie nových liekov pevným pravidlám. Jednou z hlavných zásad je neublížiť. Vo vzdelávaní nám podobné pravidlá chýbajú. Pre...
Zostáva vám 85% na dočítanie.