Pixabay

Čo bolo skutočným zabijakom dinosaurov? Vedci odhalili, ako vyzeralo prvých 24 hodín po páde asteroidu

13.09.2019, 10:35
Ohromujúci výskum vrhá svetlo na 24 hodín po dopade asteroidu, ktorý zničil dinosaurov. Úder asteroidu pred 66 miliónmi rokov sa dá prirovnať k sile 10 miliárd atómových bômb.

Medzinárodný tím vedený Texaskou univerzitou v Austine preskúmal stovky hornín, ktoré zaplnili impaktný kráter Chicxulub, nachádzajúci sa na dnešnom pobreží mexického polostrova Yucatán, počas prvého dňa po náraze.

Vedci vysvetľujú, že asteroid vyvolal požiare, spustil tsunami a vypustil do atmosféry síru, čím zakryl slnko. Jeho úder je opísaný ako krátkodobé regionálne peklo nasledované globálnym ochladením, ktoré zabilo dinosaurov. „Usmažili sa a potom zamrzli. V ten deň teda nezahynuli všetky dinosaury, ale veľa z nich áno,“ uviedol autor výskumu Sean Gulick, ktorý vyšiel v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Výskumníci našli uhlie a úlomky hornín z následného spätného toku tsunami, no síra chýbala. Jej neprítomnosť naznačuje, že dopad asteroidu odparil jej obrovské množstvo do ovzdušia, a to spôsobilo pokles teploty. Podľa profesora Gulicka musel byť skutočný zabijak atmosférický: „Jediný spôsob, ako dosiahnuť takéto globálne masové vyhynutie, je atmosférický efekt.“

Väčšina materiálu, ktorý zaplnil kráter v priebehu niekoľkých hodín od nárazu, vznikla v mieste nárazu alebo ju tam zmietla morská voda, ktorá sa vlievala späť do kráteru z okolitého Mexického zálivu. Iba za jediný deň  sa tam uložilo asi 129 metrov materiálu - miera, ktorá patrí medzi najvyššie v geologických záznamoch."

01 - Modified: 2024-01-22 16:18:16 - Feat.: - Title: Otepľovanie mení život kozorožcov, podľa vedcov je to zlovestné znamenie 02 - Modified: 2023-12-04 15:55:07 - Feat.: - Title: Dinosaury môžu byť dôvodom, prečo sa nedožívame 200 rokov 03 - Modified: 2023-09-22 13:00:00 - Feat.: - Title: Ako by vyzeral svet, keby dinosaury nevyhynuli? Zrejme by stále pobehovali po Zemi, no má to jeden háčik 04 - Modified: 2023-09-19 05:51:00 - Feat.: - Title: Parížska aukčná sieň ponúkne kostru vzácneho dinosaura 05 - Modified: 2023-08-14 13:53:45 - Feat.: - Title: Vedci rozrezali 200 miliónov rokov staré vajíčka parazitov. Miesto, kde ich našli, ťa určite prekvapí