Ilustračná fotografia. FOTO: Pixabay

Problém so zubami? Nechajte si narásť nové. Ľudia majú zárodok tretej súpravy, medicína ho môže prebudiť

11.09.2023, 12:55

Japonskí vedci v roku 2021 publikovali štúdiu, podľa ktorej by rastu zubov mohol brániť proteín produkovaný génom USAG-1. Tím vedcov túto hypotézu dosiaľ overoval u zvierat.

Vedci robia výrazné pokroky vo vývoji nového lieku, ktorý môže pomôcť pacientom trpiacim anodontiou, informujeme na základe správy webu Popular Mechanics a euronews.com.

Anodontia je vzácna genetická porucha postihujúca približne jedno percento populácie. Prejavuje sa tak, že u ľudí spôsobuje absenciu mliečneho alebo trvalého chrupu.

Absencia zubov

Má dve formy, úplnú a čiastočnú, v prípade absencie iba niektorých zubov sa táto porucha zvykne označovať aj ako hypodontia. Pomerne častou formou hypodontie je absencia tretích stoličiek, tzv. zubov múdrosti.

Japonskí vedci v roku 2021 publikovali štúdiu, podľa ktorej by rastu zubov mohol brániť proteín produkovaný génom USAG-1.

Zdravotné poisťovne rozširujú benefity. Plánovali motivovať k prevencii. Aký to malo úspech u ľudí?

Tím vedcov túto hypotézu dosiaľ overoval u zvierat, jeho pozornosť sa však teraz začína zameriavať na ľudí. Vedci oznámili, že v júli 2024 sa začne klinické skúšanie lieku, ktorý by mohol tvorbu proteínu obmedziť a tým umožniť rast nových zubov. Ak bude klinické skúšanie úspešné, liečba prvých pacientov by sa mohla začať už v roku 2030.

Sen každého zubára

"Možnosť nechať ľuďom narásť nové zuby je snom každého zubára. Pracoval som na tom už od svojho doktorandského štúdia a pevne som veril, že to dokážem," vyhlásil Kacu Takahaši, hlavný výskumník a primár zubnej a ústnej chirurgie Medicínskeho výskumného inštitútu nemocnice Kitano v japonskej Osake, v rozhovore pre japonský denník Mainiči šinbun. Podľa vlastných slov dúfa, že sa dočká času, keď bude opätovný rast zubov treťou možnosťou, ktorá doplní zubné protézy a zubné implantáty.

Takahašiho slová podporuje aj fakt, že zárodok tretej súpravy zubov majú ľudia už v ústach. Najzreteľnejšie je pozorovateľná u ľudí trpiacich hyperdontiou, ktorá je polárnym protikladom hypodontie. Ľudom trpiacim týmto syndromóm rastú nadbytočné zuby a podobne ako anodontia, aj hyperdontia postihuje približne jedno percento ľudskej populácie.

Takahaši predpokladá, že práve správna stimulácia zárodkov tretej súpravy zubov je cesta k riešeniu problémov pacientov trpiacich anodontiou.

01 - Modified: 2023-08-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Skrytí zabijaci. Ako rozpoznať infarkt či zápal 02 - Modified: 2023-08-22 13:46:28 - Feat.: 1 - Title: Najväčší záujem o pripoistenie je v stomatológii a fyzioterapii