Vedci urobili náhodou revolučný objav. Je nádej, že porazí rakovinu

14.10.2015, 14:42
chocho
Dánski vedci mali v pláne nájsť ochranu tehotných žien pred maláriou, ale ich objav môže mať oveľa ďalekosiahlejšie dôsledky.

Dánski vedci možno náhodou urobili obrovský pokrok pri hľadaní lieku na rakovinu - nečakane objavili, že maláriový proteín by mohol byť účinná zbraň proti tejto chorobe, píše portál Independent

Vedci z Kodanskej univerzity hľadali spôsoby, ako ochrániť tehotné ženy pred maláriou, ktorá im môže spôsobiť veľké problémy, pretože útočí na placentu. Popri tomto výskume urobili prekvapivý objav - "vyzbrojené" maláriové proteíny môžu zabiť rakovinu a práve toto zistenie môže byť rozhodujúcim krokom k liečbe zákernej choroby.

Základom bolo spojiť malé množstvo bielkovín, ktoré maláriová vakcína využíva na to, aby sa dostala do bunky, a skombinovať ich s toxínom. Takto upravené bielkoviny sa potom dokážu dostať do nádorových buniek, uvoľniť toxín a zničiť ich.

Dôležité bolo zistenie, že v oboch prípadoch sa maláriová bielkovina viaže na rovnaký sacharid. Je to práve podobnosť medzi placentou a nádorom, ktorú vedci môžu využiť na vývoj lieku.

Sacharid zabezpečuje, že placenta rýchlo rastie. Tím zistil, že má rovnakú funkciu aj v nádoroch a malária sa dostáva do nádorových buniek rovnakým spôsobom ako do buniek v placente, čo znamená, že ich môže zničiť.

Vedci už dlho hľadali spôsob, ako túto podobnosť medzi placentou a nádorom využiť.

"Desaťročia vedci hľadali podobnosti medzi rastom placenty a nádoru," povedal Ali Salanti z Kodanskej univerzity. "Placenta za pár mesiacov narastie z niekoľkých buniek na orgán vážiaci takmer kilogram a zabezpečuje embryo kyslíkom a výživou v relatívne cudzom prostredí. Zjednodušene povedané, nádory robia to isté - rastú agresívne v relatívne cudzom prostredí."

Tento proces už bol testovaný na bunkách a myšiach napadnutých rakovinou. Vedci dúfajú, že budú môcť začať testovať objav na ľuďoch v nasledujúcich štyroch rokoch.

"Najväčšou otázkou je, či to bude fungovať v ľudskom tele, a to, či ľudské telo bude tolerovať potrebné dávky bez toho, aby sa prejavili vedľajšie účinky," povedal Salanti. "Ale sme optimistickí, pretože sa zdá, že proteín sa pripojí k sacharidu, ktorý sa nachádza iba v placente a v rakovinových nádoroch u ľudí."

Pri testoch na myšiach boli zvieratám implantované tri rôzne typy "ľudskej rakoviny". Nový prístup zredukoval non-Hodgkinove lymfómové nádory (skupina chorôb spôsobujúcich rakovinu krvi) asi na štvrtinu ich pôvodnej veľkosti, úplne zbavil rakoviny prostaty dve zo šiestich myší a udržal pri živote päť zo šiestich myší, ktoré mali metastázy rakoviny kostí v porovnaní s kontrolnou skupinou, kde všetky myši zomreli.

"Oddelili sme maláriový proteín, ktorý sa viaže k uhľohydrátom, a potom sme k nemu pridali toxín," povedal Mads Daugaard, výskumník rakoviny na Kanadskej univerzite v Britskej Kolumbii a jeden z vedcov, ktorý pracoval na výskume. "Tým, že sme vykonali testy na myšiach, sme boli schopní ukázať, že kombinácia proteínu a toxínu zabíja rakovinové bunky."

01 - Modified: 2007-10-12 12:06:00 - Feat.: 0 - Title: Poisťovňu od januára zmení 263 735 poistencov