StoryEditor

Schopnosť učiť sa cudzie jazyky súvisí s vrodenou komunikáciou v mozgu

10.02.2016, 23:00
Autor:
ČTKČTK

Každý z nás má vrodené rozdiely v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu. Pohotovosť a obratnosť v týchto operáciách naznačuje ľahšie učenie jazykov, rýchlosť v čítaní a presnosť vyjadrovania. Informáciu denníka Corriere della Sera priniesol portál lidovky.cz.

Vedci odhalili tajomstvo toho, prečo sú niektorí ľudia zrejme schopnejší učiť sa jazyky, zatiaľ čo iní nie. Experti z Montrealského neurologického inštitútu McGillovej univerzity v Kanade objavili, že učenie je viac či menej jednoduché preto, že každý má vrodené dispozície v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu.

Výskumný tím pod vedením profesorov Xiaoqiana Chaiho a Denisy Kleinovej skúmal mozog 15 dospelých osôb hovoriacich anglicky, ktoré začali intenzívny dvanásťtýždňový kurz francúzštiny. Pred kurzom a po ňom testoval ich jazykové schopnosti.

V bežnom živote spolu rôzne oblasti mozgu komunikujú aj vtedy, keď odpočívame. Sila týchto spojov, nazývaná konektivita v stave pokoja, je u každého človeka iná. Vedci sa snažili pochopiť, či rozdiely v konektivite v stave pokoja môžu ovplyvňovať schopnosti spojené s učením druhého jazyka.

Vedci s použitím funkčnej magnetickej rezonancie skúmali konektivitu v mozgu sledovaných osôb pred začiatkom kurzu francúzštiny. A skutočne, spôsob, akým sa rozvíjali a fungovali spojenia v mozgu, ovplyvňoval potom výsledky dobrovoľníkov v teste z francúzštiny, a to pokiaľ ide o väčšiu rýchlosť čítania alebo výslovnosť.

„Najzaujímavejšie na tejto štúdii je to, že konektivita medzi rôznymi sektormi mozgu môže byť pozorovaná ešte predtým, ako jazykový kurz začne,“ uvádza neurológ Arturo Hernandez z Houstonskej univerzity, ktorý sa zaoberá štúdiom učenia druhého jazyka, ale experimentu sa nezúčastnil. „To ukazuje, že možno už vopred určiť, aký úspech kto bude v kurze mať,“ dodáva.

Experti však upokojujú: výsledky tejto štúdie neznamenajú, že úspech v učení druhého jazyka je úplne predurčený konektivitou nášho mozgu. Tento orgán je veľmi „plastický“ a môže byť ovplyvňovaný učením a skúsenosťami, uisťuje profesor Xiaoqian Chai.

„Kanadská štúdia je však prvým krokom k tomu, aby sme mohli pochopiť individuálne rozdiely v tom, ako sa kto učí druhý jazyk. V dlhodobej perspektíve nám to môže pomôcť vyvinúť lepšie metódy, ktoré by pomohli ľuďom lepšie sa učiť,“ dodáva.


01 - Modified: 2008-02-05 14:18:00 - Feat.: 0 - Title: Zopár faciek učiteľ dal, kopance si žiaci vymysleli
01 - Modified: 2024-04-25 08:08:08 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovoria odborníci. Pomôžeme ti nakopnúť tvoje zdravie 02 - Modified: 2024-04-24 09:00:00 - Feat.: - Title: 11-ročné dievča objavilo milióny rokov starú fosíliu. Vedci sa domnievajú, že patrí najväčšiemu plazovi, aký kedy obýval planétu 03 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy 04 - Modified: 2024-04-23 07:50:30 - Feat.: - Title: Vedci omylom spôsobili, že myši narástol ďalší pár nôh namiesto genitálií. Skúmali rastový gén 05 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý
menuLevel = 2, menuRoute = science/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
30. apríl 2024 16:51