StoryEditor

Schopnosť učiť sa cudzie jazyky súvisí s vrodenou komunikáciou v mozgu

10.02.2016, 23:00
Autor:
ČTKČTK

Každý z nás má vrodené rozdiely v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu. Pohotovosť a obratnosť v týchto operáciách naznačuje ľahšie učenie jazykov, rýchlosť v čítaní a presnosť vyjadrovania. Informáciu denníka Corriere della Sera priniesol portál lidovky.cz.

Vedci odhalili tajomstvo toho, prečo sú niektorí ľudia zrejme schopnejší učiť sa jazyky, zatiaľ čo iní nie. Experti z Montrealského neurologického inštitútu McGillovej univerzity v Kanade objavili, že učenie je viac či menej jednoduché preto, že každý má vrodené dispozície v tom, ako medzi sebou komunikujú rôzne časti mozgu.

Výskumný tím pod vedením profesorov Xiaoqiana Chaiho a Denisy Kleinovej skúmal mozog 15 dospelých osôb hovoriacich anglicky, ktoré začali intenzívny dvanásťtýždňový kurz francúzštiny. Pred kurzom a po ňom testoval ich jazykové schopnosti.

V bežnom živote spolu rôzne oblasti mozgu komunikujú aj vtedy, keď odpočívame. Sila týchto spojov, nazývaná konektivita v stave pokoja, je u každého človeka iná. Vedci sa snažili pochopiť, či rozdiely v konektivite v stave pokoja môžu ovplyvňovať schopnosti spojené s učením druhého jazyka.

Vedci s použitím funkčnej magnetickej rezonancie skúmali konektivitu v mozgu sledovaných osôb pred začiatkom kurzu francúzštiny. A skutočne, spôsob, akým sa rozvíjali a fungovali spojenia v mozgu, ovplyvňoval potom výsledky dobrovoľníkov v teste z francúzštiny, a to pokiaľ ide o väčšiu rýchlosť čítania alebo výslovnosť.

„Najzaujímavejšie na tejto štúdii je to, že konektivita medzi rôznymi sektormi mozgu môže byť pozorovaná ešte predtým, ako jazykový kurz začne,“ uvádza neurológ Arturo Hernandez z Houstonskej univerzity, ktorý sa zaoberá štúdiom učenia druhého jazyka, ale experimentu sa nezúčastnil. „To ukazuje, že možno už vopred určiť, aký úspech kto bude v kurze mať,“ dodáva.

Experti však upokojujú: výsledky tejto štúdie neznamenajú, že úspech v učení druhého jazyka je úplne predurčený konektivitou nášho mozgu. Tento orgán je veľmi „plastický“ a môže byť ovplyvňovaný učením a skúsenosťami, uisťuje profesor Xiaoqian Chai.

„Kanadská štúdia je však prvým krokom k tomu, aby sme mohli pochopiť individuálne rozdiely v tom, ako sa kto učí druhý jazyk. V dlhodobej perspektíve nám to môže pomôcť vyvinúť lepšie metódy, ktoré by pomohli ľuďom lepšie sa učiť,“ dodáva.


01 - Modified: 2008-02-05 14:18:00 - Feat.: 0 - Title: Zopár faciek učiteľ dal, kopance si žiaci vymysleli
01 - Modified: 2025-11-28 09:00:00 - Feat.: - Title: Českí vedci objavili stratené slnko života. Nový organizmus môže prepísať evolúciu, predstavuje úplne novú vetvu života 02 - Modified: 2025-11-20 08:52:02 - Feat.: - Title: Vedci vystopovali prvý bozk na našej planéte. Padol už pred 20 miliónmi rokov, dávno predtým, ako sa objavil človek 03 - Modified: 2025-11-17 09:17:28 - Feat.: - Title: Vedci odhalili, kedy sa pľúca po vapovaní dokážu zregenerovať. V tomto momente to už nie je možné 04 - Modified: 2025-11-13 23:19:08 - Feat.: - Title: Výskum Parkinsonovej choroby, umelá inteligencia aj zdravie pôdy. Slovensko ocenilo svojich špičkových vedcov 05 - Modified: 2025-11-13 13:00:00 - Feat.: - Title: Myslela si si, že tvoj muž preháňa, keď je chorý? Veda hovorí niečo iné. Diagnóza soplík je reálna vec
menuLevel = 2, menuRoute = science/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
05. december 2025 10:42