Priestorové objekty šité na mieru a skladané (teda vytvárané aditívne, nie „vyrezávané“) sa dajú vyrábať rôzne. Záleží viac-menej len na našej ľubovôli, či nasledujúcu technológiu budeme pokladať za variant 3D tlače, alebo naopak za jeho konkurenciu.
Výrobca škótskej whisky Dewar 's si fľašu pre reklamnú kampaň na špeciálny medový variant svojho nápoja nechal vytvoriť 80-tisíc včelami zo Škótskej vysočiny. Včely jednoducho obstavali plástami kostru fľaše (tú vytvorili klasickou 3D tlačou). Samozrejme, bolo ich treba patričným spôsobom oklamať, aby si „mysleli“, že ako im velí inštinkt , budujú stále úľ pre svoju kráľovnú. Včely napríklad stavajú plásty na vnútornej strane, keď ale dostali šablónu s typickým šesťuholníkovým vzorom, začali nové plásty pridávať zvonku. Použitá bol aj celý rad ďalších trikov, napríklad kráľovnú bolo treba držať mimo, aby nezačala klásť vajíčka, včely nezačali voskovú fľašu plniť medom atď.
Výroba fľaše trvala asi 6 týždňov. Pretože včelie robotnice žijú v priemere len asi mesiac, vystriedali sa pri tom dve kompletné várky včelstiev. V zásade by takto malo byť možné vytvoriť ľubovoľný tvar, treba však dodať príslušnú šablónu.
Zdroj: scienceworld.cz