čína teleskopReuters

Objavia mimozemšťanov Číňania? Do prevádzky uviedli najväčší teleskop na svete

25.09.2016, 12:33
ČTKČTK
Čína investuje do svojho ambiciózneho vesmírneho programu nesmierne finančné prostriedky.

Čína dnes uviedla do prevádzky najväčší teleskop na svete, ktorý bude slúžiť k výskumu vesmíru, vrátane pátraniu po prípadných mimozemských civilizáciách. Obrovské zariadenie s tanierovou anténou s priemerom 500 metrov bolo vybudované v priebehu piatich rokov v provincii Kuej-čou na juhozápade krajiny a vyžiadalo si náklady asi 180 miliónov dolárov.

V roku 2003 sa Čína stala po niekdajšom Sovietskom zväze a po Spojených štátoch len treťou krajinou na svete, ktorá vlastnými silami dostala na obežnú dráhu človeka. Jej nepilotovaná sonda v roku 2013 pristála na Mesiaci. Minulý týždeň sa na orbite usadilo druhé čínske experimentálne laboratórium Tchien-kung 2, na ktoré budúci mesiac priletia dvaja kozmonauti. V roku 2020 chcú čínski vedci poslať na Mars výskumné vozítko.

Teleskop FAST (skratka anglického názvu Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), ktorý dnes začal pracovať, bude podľa čínskych astronómov pátrať po gravitačných vlnách, zisťovať rádiové emisie z hviezd a galaxií a tiež registrovať signály, ktoré by mohli pochádzať od mimozemského inteligentného života. Očakáva sa, že objavia tisíce nových galaxií.

Reflektor parabolickej antény teleskopu sa skladá zo 4450 panelov trojuholníkového tvaru, kvôli ktorému ho prezývajú "božie oko".

"Základným cieľom teleskopu FAST je odhaľovať zákonitosti vývoja vesmíru," uviedol v čínskej verejnoprávnej televízii CCTV vedec Čchien Lej z Národného astronomického observatória Čínskej akadémie vied.

"Teoreticky vzaté, ak niekde vo vesmíre je nejaká civilizácia, potom by rádiové signály, ktoré vysiela, boli podobné signálom, ktoré by sme prijímali, keby sa k nám blížil pulzar," povedal ďalej vedec, ktorého citovala agentúra AP.

Počas nedávneho testu zaznamenal teleskop rádiové signály z galaxie vzdialenej 1351 svetelných rokov od Zeme, uviedla CCTV. Agentúra Nová Čína informovala, že teleskop FAST je dvakrát citlivejší ako teleskop Arecibo v Portoriku, ktorý má priemer 305 metrov a z ktorého bolo v roku 1974 odoslaných prvé rádiové posolstvo ľudstva do vesmíru.

01 - Modified: 2022-12-05 07:46:00 - Feat.: - Title: Čínske mestá začali uvoľňovať proticovidové opatrenia. Otvárajú sa obchody, na cestu v MHD netreba test 02 - Modified: 2022-12-04 09:32:01 - Feat.: - Title: Čínskeho prezidenta nepresvedčili ani protesty. Naďalej odmieta zahraničné vakcíny 03 - Modified: 2022-12-03 21:24:02 - Feat.: - Title: USA majú pred sebou kľúčové roky, ak chcú držať krok s Čínou, povedal Austin 04 - Modified: 2022-12-02 21:12:34 - Feat.: - Title: Svetová zdravotnícka organizácia vyzýva Čínu na ďalšie uvoľnenie proticovidových opatrení 05 - Modified: 2022-12-02 17:08:59 - Feat.: - Title: Čínsky prezident naznačil možné zmiernenie covidových obmedzení. Mestá tak už robia po masívnych protestoch