Vedci z Česka prišli na to, ako prinútiť rakovinové bunky, aby sa samy zneškodnili

23.01.2017, 23:00
V susednom Česku vedci "udusili" rakovinu prsníka novou látkou. Plánujú už aj testy na ľuďoch.

Vedci z výskumného centra Biocev vo Vestci pri Prahe dokázali s úspechom prinútiť rakovinové bunky k tomu, aby sa zneškodnili uvádza Technet idnes. Išlo o bunky jednej z najagresívnejších foriem rakoviny prsníka HER2.

Prípravok MitoTam útočí na mitochondrie buniek

Na ľuďoch by mohol byť otestovaný už tento rok. Rakovina nie je jedna choroba, ale komplexná skupina rôznorodých typov nádorov a ich kombinácií. Vedci preto nehľadajú "liek na rakovinu", ale skôr látku, ktorá vie ničiť konkrétny typ rakovinových buniek.

V sedemdesiatych rokoch 20. storočia poznali lekári len jediný onkogén, teda gén spojený so vznikom rakoviny. V roku 1970 bol objavený onkogén src. Od tej doby vedci objavili desiatky ďalších. Začali teda popisovať spôsob, akým rakovinotvorné bunky rastú a ako komunikujú s okolitými bunkami.

Ukázalo sa, že látky, ktoré sú účinné proti niektorým typom rakovín, v iných prípadoch úplne nezaberajú. Lekári preto musia spolupracovať s vedcami na identifikáciu rôznych druhov rakovín a vyvíjať liečbu či kombináciu liečby na mieru, nielen pacientovi, ale aj danému typu nádorového ochorenia.

Agresívna rakovina prsníka HER2

Práca s názvom "Selektívne zničenie respiračných superkomplexov, ako nová stratégia pri potláčaní rakoviny prsníka typu HER2" vyšla vo vedeckom časopise antioxidants & Redox Signaling. "Zistili sme, že nová látka MitoTam, mitochondriálny cielený derivát protirakovinovej látky tamoxifénu, je veľmi účinný proti nádorovým bunkám rakoviny prsníka, s vysokou expresiou onkoproteínov HER2, proti ktorému je pôvodná látka, tamoxifén, neúčinná," uviedla Kateřina Rohlenová z biotechnologického ústavu AV ČR, jedna z hlavných autoriek štúdie.

Práca nadväzuje na patent Jiřího Neužila, Jana Štursa a Lukáša Wernera (prví dvaja sú uvedení aj medzi autormi aktuálne štúdie), ktorý sa zaoberá derivátmi tamoxifénov na liečbu nádorov s vysokou hladinou HER2. Profesor Jiří Neužil pôsobí okrem biotechnologického ústavu AV ČR tiež na Griffith University v Austrálii.

Pomoc ženám, trpiacim rakovinou prsníka

Jedným z najagresívnejších typov rakoviny prsníka sú nádory s vysokou hladinou onkogénu HER2 (Her2high). Práve ženám s touto agresívnou rakovinou prsníka by v budúcnosti mohol pomôcť prípravok, ktorý vyvinuli českí vedci z výskumného centra BIOCEV (spoločný projekt Akadémie vied ČR a Univerzity Karlovej) vo Vestci pri Prahe.

Prácu, ktorá prezentuje prvé výsledky laboratórnych experimentov, publikoval medzinárodný tím pod vedením profesora Jiřího Neužila vo vedeckom časopise antioxidants & Redox Signaling (impact factor 7,093). Pokusy zatiaľ prebiehali v Petriho miskách a na laboratórnych myšiach.

Nový "liek" funguje v laboratóriu, testy na ľuďoch ešte len začnú

Nová látka MitoTam zbaví rakovinovú bunku jej "dýchacieho ústrojenstva" a vedie tak k riadenej smrti tejto bunky. "Jedným z dôvodov, prečo je MitoTam veľmi účinný proti nádorom prsníka s vysokou hladinou onkoproteínov HER2, je vysoká hladina tohto proteínu v mitochondriách nádorových buniek, čo je pomerne prekvapivé zistenie," vysvetlila Rohlenová.

"MitoTam v rakovinovej bunke inhibuje komplex aj v mitochondriálnym dýchacom reťazci. Vo výsledku spúšťa kaskádu dejov, vedúcich k riadenej smrti bunky, tzv. Apoptóze."

Zjednodušene možno teda povedať, že MitoTam efektívne" zadusí "práve rakovinové bunky s vysokou hladinou proteínu HER2. "Naše ďalšie pokusy ukazujú aj na veľmi dobrý účinok na ďalšie typy nádorov prsníka, ako je napríklad trojnásobne negatívna rakovina prsníka, na ktorú v súčasnej dobe nie je k dispozícii špecificky cielená liečba," dodáva Rohlenová.

Rovnaký liek by mohol fungovať aj na iné typy rakoviny

"Mechanizmus účinku MitoTamu, cielený na mitochondrie rakovinových buniek a ich dýchacie reťazce, nie je závislý na expresii konkrétnych onkoproteínov," vysvetľuje ďalej Rohlenová. "Z našich výsledkov vyplýva, že ide o mimoriadne účinnú látku, ktorá by sa teoreticky dala použiť aj na ďalšie typy rakoviny."

Publikovaná štúdia ukazuje na účinnosť novej látky MitoTam ako "in vitro", tak "in vivo", teda ako v skúmavke, tak aj v živých organizmoch.

Na rok 2017 sú naplánované prvé klinické testy na ľuďoch

V prvej fáze testovania MitoTamu sa bude overovať či táto látka nie je pre ľudský organizmus toxická. Druhá fáza už počíta s účasťou niekoľkých desiatok pacientov. Nový prípravok teraz čakajú klinické testy na ľuďoch, do nasadenia v praxi tak zostáva ešte pár rokov.

"Doterajšie výsledky ukazujú, že MitoTam má veľmi dobrú perspektívu stať sa účinnou protirakovinovú látkou," dúfa Rohlenová. Zatiaľ ide teda nie o liek na rakovinu, ani liek na konkrétny typ rakoviny, ale "len" nádejnú perspektívu v komplexnom výskume.

01 - Modified: 2016-06-14 10:34:02 - Feat.: 0 - Title: Jenoduchý spôsob, ako môžu ženy znižiť riziko vzniku rakoviny prsníka 02 - Modified: 2016-08-29 08:46:40 - Feat.: 0 - Title: Rakovina nie je choroba modernej doby. Našli ju na milión rokov starej kostre