Chýr o ich výnimočnosti sa šíri iba skúsenosťami a odporúčaniami. Pre parfumy z najvyššieho radu Niche neexistuje reklama, propagácia, niektoré značky nemajú dokonca ani internetovú stránku.
Najslávnejšie parfumérske dielne sú staré stovky rokov. Dodávajú voňavky pre kráľovské dvory, arabských šejkov, hollywoodskych hercov a fajnšmekrov z celého sveta.
Slovenka medzi elitou
Do parfumérskeho sveta parížskej elegancie patrí iba približne 200 majstrov. Košičanka Eva Škovranová je jednou z nich. Ako jedinej parfumérke zo strednej Európy sa jej podarilo dostať do elitného klubu.
Jej príbeh sa začal výrobou mydla. Už jej babička vychovávala mladé grófky a na šľachtické dvory dodávala rôzne voňavé hygienické potreby.
Eva Škovranová našla staré receptúry, vyrábala z nich šampóny a mydlá: „Napadla nám myšlienka: poďme vyrábať parfumy. Ja som si vtedy povedala, že nechcem robiť iba ďalšiu fľašku na poličke, to nemá význam. Je to neohodnotené, za málo peňazí alebo je to obrovská drina s neistým koncom. Nemala som peniaze na reklamu, nedokázala by som prevalcovať konkurenciu. Ak som mala vyrábať parfumy, tak iba Niche. Všetci sa nad mojim nápadom zasmiali, lebo to sa ešte nikomu zo strednej Európy nepodarilo“.
Učila sa u parfumérskeho majstra z Francúzska. Potom spolu s ním vytvorila kolekciu 11 vôní a pozvala do Košíc zástupkyňu parížskej parfumérie, ktorá uvádza na trh Niche parfémy.
„Slečna z Paríža na naše veľké prekvapenie prišla. Strávila u nás týždeň. Testovala, ovoniavala, veľa sa pýtala. Zisťovala, či spĺňame ich podmienky, kto nás financuje. Dúfala som, že si vyberie aspoň jeden parfém, to by bol pre nás obrovský úspech. Po týždni nám oznámila, že berie celý parfémový rad, všetkých 11 vôní".
Eva Škovranová sa stala prvou Niche parfumérkou zo Strednej Európy. Jej parfumy nájdete v luxusných parfumériách na celom svete. Okrem toho, že vyrába, otvorila si aj dve luxusné predajne, v Bratislave a v Košiciach. Na počesť svojej babičky dostali jej obchody názov 1907.
„Otvorili sa nám dvere do vysokej parfumérčiny. Mnohým parfumérom sa to nikdy nepodarí. Ak oni raz povedia nie, znamená to nie. Druhú šancu už nedostanete“.
Parfém v investičnom portfóliu
Niche parfémy stoja stovky až tisícky eur.Tú istú cenu majú vo všetkých parfumériách, neexistujú žiadne zľavy, výpredaje, akcie.Tieto parfumy si držia stabilne svoju hodnotu.
„Umelecké parfumy sú považované vo svete za to najluxusnejšie, čo v parfumérii existuje. Preto aj veľké známe značky urobia z času na čas limitované edície vzácnych parfumov, ktoré sa dostanú iba do rúk pôžitkárom“.
Vzácne parfémy sú zberateľskou komoditou, dražia sa na aukciách, zberatelia s nimi obchodujú. Najväčší fajnšmekri neváhajú a sú ochotní zaplatiť za voňavku vo vzácnom flakóne aj 100 tisíc eur.
„Najvzácnejšie sú staré vône, vytvorené podľa pôvodných receptúr. Investori s nimi obchodujú. Na Slovensku o nikom takom neviem. Je zopár zberateľov, no nemajú staré kúsky. Nedá sa k nim ani dostať“.
Škovranová tvrdí, že aj keby sa niekto rozhodol odložiť si parfém do archívu, nie každý je na to vhodný. Môže sa vám stať to čo s vínom, aj parfém sa totiž môže zlomiť. „Sú však aj také, že čím staršie, tým lepšie. Čím dlhšie stoja, tým sú kvalitnejšie. Práve tieto sa oplatí odložiť a držať. O 20 rokov budú ešte krajšie“.
Podpis vôňou
Ďalšou kategóriou sú výnimoční, extrémne bohatí ľudia, ktorým nestačia ani zberateľské vône. Potrebujú si na seba nastriekať osobný parfém na mieru. Robí ich aj Eva Škovranová: „Stoja aj viac ako stotisíc eur. Pri parfumérskych osobnostiach a exkluzívnych ingredienciách to vychádza až na desiatky tisíc eur. Toto si skutočne môže dovoliť iba človek, ktorý nepozerá na cenu. Parfém na mieru sa robí podľa typu človeka, jeho životného štýlu, názorov a vkusu. Osobný parfém vzniká dlho, je za nim množstvo rozhovorov a skúšania. Ten proces môže trvať aj dva až tri roky“.
Pocit luxusu a výnimočnosti. Tie najdrahšie parfémy sveta voňajú skutočne exkluzívne. Vyrába ich aj Slovenka Eva Škovranová. Jej príbeh si môžete prečítať v magazíne prečo nie?!, ktorý je vložený do Hospodárskych novín.