Špinavý sivý betón, ošumelý názov a nedostatočne prekryté nástupištia. Tak si Banskobystričania pamätajú chátrajúcu, večne nedokončenú autobusovú stanicu, ktorá získala negatívny prívlastok najväčšia realitná opacha Slovenska. Po viac ako 30 rokoch ju nahradil komplex obchodného centra Terminal a samotnej stanice. Kým nákupnú časť otvorili minulý štvrtok, cestujúca verejnosť si ju prvý raz vyskúšala v sobotu.
Testujú nedostatky
Počas prvého víkendu lákala novootvorená štyridsiatka obchodov viac než cestovanie. Zatiaľ čo vyvýšené parkovisko bolo plné nakupujúcich, v prízemných priestoroch samotnej stanice sa pohybovalo iba niekoľko cestujúcich. Prvú ozajstnú skúšku funkčnosti tak podstúpila až včera ráno.
Desiatky cestujúcich sa bez problémov rozdeľovali na devätnásť farebne rozlíšených nástupíšť a na stanici sa biele prímestské autobusy striedali v niekoľkominútových intervaloch. Väčší nápor zažil len autobus odchádzajúci do Bratislavy, pri ktorom sa sústredilo najviac ľudí. Cestovala ním aj Jana Valušková, na ktorú nová stanica urobila dojem. „Uvidíme, ako bude slúžiť. Konečne tu však po tridsiatich rokoch nie je ten strašiak,“ ohodnotila stanicu.
Vyťažená linka Banská Bystrica – Bratislava však ukázala aj negatívum stanice. Pri každom nástupišti je moderná lavička s USB portom a zástrčkou. Jedna však nestačí – pri dvoch desiatkach cestujúcich lavička usadila len dvoch či troch. V starej stanici ich bolo viac. „Kde sú všetky lavičky?“ komentovala taškami obložená pani na nástupišti.
Na správne fungovanie stanice počas prvej rannej špičky dohliadal aj riaditeľ Dopravného podniku mesta Banská Bystrica Miroslav Snopko. Prevádzku stanice dopravný podnik zabezpečí do konca roku 2017, nového prevádzkovateľa určí verejné obstarávanie. Podľa Snopka zatiaľ stanica funguje takmer bez problémov, stále však je čo zlepšiť.
„Ráno sme zaznamenali drobný problém v informačných tabuliach, riešili sme to s českým dodávateľom. Je to skúšobná prevádzka, muchy sa vychytávajú. Ešte nie je doriešený navigačný systém, aby cestujúci po vystúpení videli, akým smerom sa majú vydať k obchodnému centru či východu,“ povedal.
Stanica stavila na prehľadnosť
Obojstranné informačné tabule sa nachádzajú pri každom nástupišti a hlásia najbližší spoj. Niekedy aj vyše hodiny dopredu. Umiestnené sú tiež v čakárni a obchodnom centre, okrem autobusových spojov hlásia aj odchody vlakov a MHD. Tá bude od prvého októbra po prvýkrát viesť aj na stanicu. Cestujúci, ktorí si nezistia spoj dopredu, môžu využiť aj dotykový informačný panel v čakárni.
Okrem prehľadnosti v stanici mysleli aj na bezpečnosť. V objekte sa nachádza dlažba pre nevidiacich, výťahy, SOS zvonček či defibrilátor. „Celý priestor spĺňa najprísnejšie kritériá s ohľadom na kvalitu, bezpečnosť a komfort,“ vyjadril sa primátor Ján Nosko. Na európsky štandard sa stanica doťahuje aj bezplatnou WiFi a priamym chodníkom spájajúcim autobusovú stanicu s vlakovou.