To, ako vyzerajú cesty II. a III. triedy v kraji, je vizitkou vyššieho územného celku (VÚC). Rovnako i to, kedy a ako sa do svojho cieľa dostanú obyvatelia kraja v rámci regionálnej autobusovej dopravy. Pripomína to odborník na samosprávu, hovorca Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Kaliňák.
"Kraje spracovávajú podklady k udeľovaniu a odnímaniu dopravnej licencie na vnútroštátnu pravidelnú autobusovú dopravu. Pripravujú i podklady k schvaľovaniu cestovných poriadkov vnútroštátnej autobusovej dopravy," spresnil Kaliňák.
"Prostredníctvom uzatvorenej zmluvy s dopravcom zabezpečuje kraj autobusové spojenie medzi sídlami v území, svojím príspevkom teda ovplyvňuje intenzitu verejnej dopravy, ale aj to, aké zľavy budú poskytnuté z cestovného," dodal.
V mestskom prostredí takisto kraje vydávajú licencie na prevádzkovanie dopravy na mestských dráhach (trolejbusová a električková doprava). Majú tiež výrazné postavenie z hľadiska nastavovania integrovanej dopravy, od ktorej sa očakáva komfort cestovania viacerými prostriedkami hromadnej dopravy.
"Pôsobia tiež ako stavebný úrad v prípade mestských dráh, rozhodujú napríklad o kolaudácii nových či zrekonštruovaných električkových alebo trolejbusových dráh," dodal Kaliňák.
V oblasti údržby ciest majú samosprávne kraje na starosti komunikácie II. a III. triedy. Zabezpečujú tiež plánovanie, prípravu a výstavbu ciest vo vlastníctve samosprávneho kraja podľa štátnej koncepcie diaľnic a ciest a v súlade s hlavnými smermi cestnej politiky a rozvoja cestného hospodárstva.
„Kraje tiež vypracúvajú stanoviská z hľadiska dopravy k územnoplánovacej činností obcí,“ dodal Kaliňák.