K finančným postihom sa však pristupuje až vtedy, ak po vynesení prvého rozsudku -- spravidla ide o slovné pokarhanie -- nedôjde k náprave.
Materiálom, ktorý sumarizoval prehľad našich "restov" v tejto oblasti, sa včera zaoberala aj vláda. Z 35 takýchto úloh na prebratie smerníc, ktoré ministri dostali v septembri minulého roka, nebolo do začiatku marca 2007 splnených alebo bolo len čiastočne splnených 21 úloh. V niektorých prípadoch legislatívny proces sa ani nezačal, zákon je v pripomienkovom konaní alebo čaká na schválenie vládou alebo parlamentom. "Je to nesplnenie povinnosti z našej strany, ale netreba to vidieť až tak čierne," hovorí expert na európske právo a aproximáciu práva UMB v Banskej Bystrici Radoslav Svitana. Pripomína, že daný stav pravdepodobne vznikol v dôsledku návalu množstva smerníc, ktoré sme museli po našom vstupe do EÚ preberať. "Aj keď sa na to štátna správa dlhodobo pripravovala, nebolo to 100-percentné."
"Zvládneme to"
Minister spravodlivosti Štefan Harabin pritom tvrdí, že ku dnešnému dňu už sumár, ktorý predložil do vlády, neplatí úplne. "Tento stav bol robený k prvému marcu, odvtedy už v niektorých prípadoch došlo k náprave." To je prípad ministerstva hospodárstva, ktoré malo problémy s neprijatím viacerých smerníc. "Dokladovali sme, že niektoré veci už sú ukončené," uviedol minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Najväčšie nedostatky v tejto oblasti však zaznamenal rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií. Prípadné zosobnenie postihu jednotlivým pracovníkom však zatiaľ nehrozí. "Predpokladáme, že všetko naplníme," uviedol hovorca rezortu Marián Jánošík. Avizuje, že vo viacerých prípadoch už podnikli určité kroky. Na úplné prebratie niektorých smerníc sa podľa neho čakalo s prijatím našich zákonov, do ktorých sa smernice zapracujú.
Príčina? Prehliadnutie
Harabin je tiež presvedčený, že daný proces prijímania európskych smerníc jednotlivé ministerstvá zvládnu. Pripomína však, že istá časť chýbajúcich európskych smerníc v našej legislatíve je dedičstvom minulej vlády. "Tento stav je v podstate porovnateľný s ostatnými východoeurópskymi krajinami." Podľa Svitanu sme zhruba v strede spomedzi všetkých členských krajín. Ako príčinu tohto stavu u nás vidí možné prehliadnutie povinnosti preberať smernicu. V iných krajinách je podľa neho ako častý dôvod "politická nevôľa," keď sa pred súdom bránia tým, že vláda alebo parlament odmietli smernicu prijať. Pripomína však, že u nás sa takýto dôvod nevyskytol.
Za neprijatie ktorých smerníc nám hrozia žaloby:
-- smernica o prístavných zberných zariadeniach na lodný odpad a zvyšky nákladu
-- smernica komisie, ktorou sa prispôsobuje technickému pokroku smernica rady o jednotných postupoch kontroly cestnej prepravy nebezpečného tovaru
-- smernice o spoločných pravidlách a normách pre organizácie vykonávajúce inšpekcie a prehliadky
-- smernica o bezpečnosti železníc
-- smernica upravujúca interoperabilitu transeurópskych vysokorýchlostných železníc
Zdroj: MS SR
Ako dopadli už uzavreté prípady na Súdnom dvore ES voči SR:
-- za neprijatie smernice o systéme transeurópskych vysokorýchlostných železníc -- SR dostala vo februári 2007 slovné pokarhanie a povinnosť nahradiť súdne trovy; odvtedy už ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií daný nedostatok odstránilo
-- za neprijatie smernice z decembra 1976 o minimálnej úrovni výcviku niektorých vodičov cestnej dopravy -- SR sa podarilo stiahnutie žaloby, konanie voči nám tak bolo zastavené
Zdroj: MS SR