V piatok približne 90 % pracovníkov škôl štrajkovalo. Ich hlavnou požiadavkou bolo väčšie množstvo peňazí smerujúcich do rezortu. Pripravovaná reforma školstva ráta skôr so zmenou rozdeľovania zdrojov, ako s ich zvýšením. "Rátame však s tým, že školstvo nebude financované výlučne zo štátnych zdrojov," upozornil štátny tajomník Tóth. Podľa neho obce budú mať záujem pomôcť "svojim" školám z vlastných zdrojov, školy budú mať možnosť použiť prostriedky aj z eurofondov a najmä v oblasti mimoškolských aktivít sa zvýši spoluúčasť rodičov.
Súčasný systém prerozdeľovania prostriedkov v rezorte školstva nezodpovedá stavu decentralizácie verejnej správy. Podľa generálneho riaditeľa sekcie ďalšieho vzdelávania detí a mládeže, koncepcií financovania regionálneho školstva Ministerstva školstva SR Karola Korintuša tento rok je dôkazom toho, že zákon, upravujúci financovanie školstva, "pri komunikácii s obcami zlyháva". Ministerstvo chce do dvoch rokov pripraviť nový zákon, ktorý upraví financovanie školstva na Slovensku. Jeho cieľom je zmeniť systém financovania tak, aby prostriedky nesmerovali na inštitúciu, ale na jednotlivca -- žiaka. Podľa štátneho tajomníka ministerstva školstva Františka Tótha takýto systém bude pre školy motivačný a efektívnejší. V susedných Čechách tento systém funguje už 12 rokov.
Na Slovensku tvoria tzv. malotriedky približne jednu tretinu z 2 400 základných škôl, pričom ich navštevujú asi štyri percentá žiakov. Keďže náklady na chod takýchto škôl sú podstatne vyššie, Tóth považuje za nereálne stanovenie jednotného normatívu na školu. "Každá má svoje problémy a svoje špecifiká," poznamenal. Predpokladá preto vznik "združení obcí", ktoré by prerozdelili prostriedky na školy v danom regióne. V prípade malých obcí môžu o zachovaní školy v obci rozhodnúť aj jej obyvatelia. "Až 40 percent detí z malých obcí dochádza do škôl do miest. Odčerpávajú zdroje škole vo svojej obci," upozorňuje Tóth.
StoryEditor