StoryEditor

Policajti už nebudú pýtať peniaze na ruku

21.07.2006, 00:00
Policajti zastavia vodiča, ktorý práve prešiel na červenú. Pokutu už však od neho nechcú v hotovosti, zaplatí platobnou kartou. Takto to vyzerá na rakúskych cestách a už o rok možno aj na slovenských. Minister vnútra Robert Kaliňák totiž plánuje zmeniť platby pokút na cestách tak, aby ich policajti neinkasovali v hotovosti.

Policajti zastavia vodiča, ktorý práve prešiel na červenú. Pokutu už však od neho nechcú v hotovosti, zaplatí platobnou kartou. Takto to vyzerá na rakúskych cestách a už o rok možno aj na slovenských. Minister vnútra Robert Kaliňák totiž plánuje zmeniť platby pokút na cestách tak, aby ich policajti neinkasovali v hotovosti. "Chceme to zabezpečiť, musíme len nájsť technické riešenie," povedal pre HN Kaliňák. Dnes môže policajt dať na mieste pokutu maximálne dvetisíc korún. Kaliňák upozorňuje, že v mnohých krajinách majú policajti zakázaný výber pokút na mieste úplne. "Ide mi hlavne o zníženie korupcie, aby ani policajti neboli vystavení riziku." S tým sa stotožňuje šéf parlamentného branno-bezpečnostného výboru Rudolf Pučík. Naopak, právnik Transparency International Slovensko Pavel Nechala je skeptický. "Čo bude brániť tomu, aby policajt nezobral úplatok, keď porušenie zákona nezaregistruje do systému."

Karta alebo komisia
Alternatív je podľa ministra viacero. "V Rakúsku sa platí platobnou kartou, tu ju však nemá každý. Otázka znie, čo dokážeme presunúť na komisiu dopravného inšpektorátu, kde je absolútne znížené riziko korupcie." Zrušenie výberu pokút v hotovosti by uvítal aj bývalý policajný prezident Ján Pipta. "Je to absolútne systémový krok. Na deväťdesiat percent to v boji proti korupcii pomôže." Podobné opatrenie chcel vraj Pipta zaviesť už v minulosti, narazil však na náklady spojené s informatikou.
Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý by mal zmeniť systém pokút, minister avizuje až na budúci rok. V Česku začal od prvého júla platiť nový cestný zákon, ktorý zaviedol systém tzv. trestných bodov. "Neviem povedať, ktorý európsky model nám bude vzorom. Aj pri bodovom systéme je tiež otázka, kedy policajt body pripíše a kedy nie." Podľa Nechalu by mohol byť účinný americký model, kde majú všetky policajné vozidlá kamery, ktoré snímajú celý priebeh komunikácie policajta s vodičom. "Takéto riešenie by však bolo veľmi nákladné."

Chystajú sa vyššie pokuty
Za posledné dva roky polícia spravila takmer tridsať celoslovenských dopravno-bezpečnostných akcií, z nich šesť malo názov Jastrab. Počas nich policajti zadokumentovali 167-tisíc dopravných priestupkov. Kaliňák chce v týchto aktivitách pokračovať aj v budúcnosti. Pokuty pôjdu pravdepodobne hore. Kaliňák už totiž avizuje: "Budeme požadovať tvrdšie tresty." Ministrovi sa pritom pozdáva nórsky model, kde sa pokuta odvíja od výšky platu. Pučík, naopak, zvyšovaním pokút nie je nadšený.
Kaliňák chystá aj ďalšie zmeny. V hre je aj celoročné svietenie či povinné prezúvanie zimných pneumatík. "Otázka stojí, či má niekto dostať pokutu alebo stratiť bod preto, že uprostred leta nemá zapnuté svetlá. Spoločenská nebezpečnosť takéhoto priestupku je veľmi otázna." Pučík upozorňuje, že celoročné svietenie je v súlade s normami EÚ a zvýši bezpečnosť na cestách. "Nie každý si však môže zimné pneumatiky dovoliť," tvrdí Pipta.

V Česku strašia trestné body
V Česku začal od prvého júla platiť nový cestný zákon. Policajtom dal väčšie právomoci a umožňuje im dávať vyššie pokuty. Asi najväčšou novinkou je systém trestných bodov. Vodiči môžu za vážnejšie priestupky dostať okrem pokuty a zákazu viesť auto aj trestné body. Za najvážnejší priestupok môžu dostať sedem bodov, ak vodič nazbiera dokopy dvanásť bodov, príde na rok o vodičský preukaz. Jazda pod vplyvom alkoholu je už hodnotená ako trestný čin. Česká motoristická verejnosť prijala bodový systém s nevôľou a považuje ho za šikanovanie vodičov. Zmierniť nový zákon chce aj premiér Jiří Paroubek. Ten dokonca uvažuje o odpustení niektorých priestupkov, ktoré boli spáchané v prvých týždňoch od zavedenia nového systému. Proti je však minister vnútra a dopravy. Od zavedenia bodovania klesla nehodovosť na českých cestách na najnižšiu úroveň od roku 1988. Podobný systém je už v Nemecku, Maďarsku, Írsku, Španielsku, Rakúsku, Taliansku a niekoľkých ďalších krajinách. Najprudšie sa prejavilo zavedenie bodového systému v Taliansku -- za šesť mesiacov klesol počet vážnych a smrteľných nehôd takmer o pätinu.
(jm)

Koľko zarobili akcie Jastrab
Október 2004: 21,4 milióna Sk
November 2004: 7,3 milióna Sk
Február 2005: 20 miliónov Sk
Apríl 2005: 20,7 milióna Sk
Jún 2005: 23 miliónov Sk
September 2005: 23,1 milióna Sk
Spolu: 115,5 milióna Sk
Zdroj: PZ SR

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
28. apríl 2024 05:43