StoryEditor

Zmanipulované preferencie? Stačí zmeniť otázku

Spraviť prieskum preferencií politických strán so "správnym výsledkom" pre niektorý zo subjektov nie je problém. Zhodujú sa na tom sociológovia, ktorí sa tejto problematike venujú. Priestor pre rozdiely vo výsledkoch predvolebných prieskumov politických strán býva široký. Manipulovať výsledky sa dá najmä pri spôsobe, ako agentúra respondentovi položí otázku.
Spraviť prieskum preferencií politických strán so "správnym výsledkom" pre niektorý zo subjektov nie je problém. Zhodujú sa na tom sociológovia, ktorí sa tejto problematike venujú. Priestor pre rozdiely vo výsledkoch predvolebných prieskumov politických strán býva široký. Manipulovať výsledky sa dá najmä pri spôsobe, ako agentúra respondentovi položí otázku. "Je veľký rozdiel, či sa agentúra spýta otázku, s ktorou stranou sympatizujete alebo, ktorú stranu by ste skutočne volili," vysvetľuje podpredsedníčka
Slovenskej asociácie výskumných agentúr Kamila Hříchová.

Jedna pre všetkých
Pri renomovaných výskumných agentúrach združených v asociácii sa podľa nej nedá hovoriť o zneužívaní prieskumov alebo účelovom manipulovaní otázkami. "Máme dohodu, že naše agentúry kladú respondentom tú istú otázku - koho by ste volili, pokiaľ by sa voľby konali v danom čase prieskumu." Za riziko pokladá skôr novovzniknuté a menšie agentúry - ak začnú zverejňovať svoje prieskumy tesne pred voľbami, vzniká podozrenie, či nechcú nadržiavať konkrétnej politickej strane. Takéto podozrenia sa už v minulosti objavili.

Kto by nás bral vážne?!
Pre politické strany pracuje agentúra Markant, ktorej spoluzakladateľkou je kandidátka SDKÚ-DS Tatiana Rosová. Tatiana Rosová po voľbách 1998 pracovala ako externá poradkyňa premiéra. Agentúra Markant v tom čase robila prieskumy pre odbor, ktorému Rosová šéfovala na Úrade vlády SR. Riaditeľom agentúry je dnes jej manžel - Mário Dobrovodský. Ten o previazaní agentúry a Rosovej hovorí: "Už tri roky u nás nefiguruje." Akékoľvek zvýhodnenia pre SDKÚ-DS Dobrovodský popiera. "Čo si myslíte, že pridávame percentá nejakej strane? Agentúra by šla sama proti sebe. Kto by ju potom bral vážne?!" Posledný prieskum zverejnil Markant v marci. SDKÚ-DS v ňom získala 11,2 percenta. Podobný výsledok dosiahla únia aj v prieskume Ústavu pre výskum verejnej mienky pri ŠÚ SR. Rozdiel však bol v tom, že kým v prieskume Markantu skončila Dzurindova strana druhá, v druhom prieskume spadla na tretie miesto. Zaujímavý pohľad prináša aj pohľad na preferencie Slobodného fóra, ktoré tvoria bývalé stranícke špičky SDKÚ-DS. Práve v prieskume Markantu získalo SF najnižšie preferencie v porovnaní s inými prieskumami zverejnenými v tom období.

"Bobrík mlčanlivosti"
O spolupráci prieskumných agentúr s politickými strami niet pochýb. Popri oficiálne zverejnených prieskumoch si strany objednávajú súkromné prieskumy. Ktoré agentúry oslovia? O tom sa politici odmietajú baviť. Hovorca SDKÚ Martin Maťko bol stručný: "Či si dávame alebo nedávame robiť prieskumy verejnej mienky považujeme za našu internú záležitosť." Smer-SD o svojich "výskumníkoch" tiež mlčí. "Nemám povolenie od agentúr, ktoré nám prieskumy robia, aby som ich mená mohol zverejniť," vysvetľuje šéf volebného tímu Marek Maďarič. Podobný problém mal aj šéf volebnej kampane hnutia Pavol Abrham. ĽS-HZDS dokonca tvrdí, že si žiadne prieskumy nedali robiť. Vraj sú pre nich drahé. "Závisí od toho, na akej vzorke sa prieskumy urobia, aká metodika sa použije, ale podľa môjho odhadu môže jeden stáť viac než milión korún. Pre nás je to veľa, preto sme o niečom takom neuvažovali," vraví podpreseda ĽS-HZDS Viliam Veteška.

Zvedaví politici
Smer-SD si nedáva robiť klasické prieskumy pokiaľ ide o preferencie. "Skôr položíme konkrétnu otázku respondentom, ktorá nás zaujíma a zisťujeme tak postoje ľudí k daným problémom." SDKÚ si podľa podpredsedu Pavla Kuboviča dala spraviť viacero prieskumov. "Aby sme sa vedeli orientovať, čo ľudia potrebujú, čo od politikov očakávajú." Ešte v zime minulého roka pracovalo viacero agentúr aj pre KDH. "Potrebovali sme vedieť, ako pripraviť volebnú kampaň, ako máme osloviť našich voličov, aké médiá napríklad ľudia čítajú," hovorí Abrhan.

Anketa:
Ako politici vnímajú predvolebné prieskumy:
Marek Maďarič (Smer-SD)
- Z hľadiska dôveryhodnosti sú podľa mňa relevantné agentúry ÚVVM pri Štatistickom úrade, MVK, Focus a OMV Slovenského rozhlasu. Politickým priekumom sa venujú dostatočne dlho a v pravidlelných časových intervaloch, ich vzorka je dostatočne veľká. Prieskumy nám pomáhajú zanalyzovať našu pozíciu. Skutočný význam pre nás však majú skôr tie, ktoré si dávame spraviť sami.
Pavol Kubovič (SDKÚ-DS ) - Prieskumy beriem s rezervou, v danej chvíli vyjadrujú názor respondentov, málokedy sa zhodujú so skutočnými výsledkami vo voľbách. Zoberme si, aké boli odchýlky pri minulých voľbách. Dôveryhodné pre mňa sú tie, ktoré dokázali čo najpresnejšie odhadnúť volebný výsledok.
Július Borcka (KDH) - Berieme ich na vedomie, ale z jedného prieskumu sa závery robiť nedajú. lstú váhu pre nás má, ak si z viacerých urobíme nejaké závery. Nebudem menovať, ktoré sú podľa nás dôveryhodné. Na Slovensku sú renomované agentúry, ktoré majú dlhodobo seriózne výsledky, no objavujú sa aj také, ktoré sú novými hráčmi a politické prieskumy robili len párkrát. Pri nich je ešte otázne, či ich výsledky sú seriózne.
Viliam Veteška (ĽS-HZDS) - Každý prieskum má vždy nejaké nerovnosti. Vnímame ich tak, že pre nás sú vždy "pomknutím" sa do ďalšej práce. Treba sa však sústrediť až na skutočné výsledky volieb.
Zuzana Martináková (SF) - V politickej práci preferencie nie sú až také dôležité. Keby neboli, nezverejňovali sa, vieme s tým žiť. Vieme si mapovať podporu pre našu stranu medzi ľuďmi v teréne. Z minulosti existuje dosť prípadov, keď sa aj renomované agentúry poriadne sekli. Až voľby ukážu, aké čísla strana naozaj dosahuje. Pre ľudí je dôležitejšie, aké témy strana prináša, či hovoria o ich problémoch alebo nie. Nie preferencie.
Zdroj: hn

Podozrenia z manipulácie sa vracajú na scénu
Politici a žurnalisti už v roku 2002 tvrdili, že výskumné agentúry manipulujú s výsledkami volebných preferencií a čísla si vymýšľajú tak, aby vyhoveli požiadavkám niektorej politickej strany, prípadne záujmovým skupinám. Tesne pred voľbami politici obviňovali agentúry z nekorektných postupov a zo spájania sa s politickými subjektmi. Vtedajší predseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr Miroslav Švec sa agentúr zastal s tým, že tvrdenia pokladá za nepodložené. Členské agentúry SAVA z tohto obdobia - AISA, AKO, DICIO, FOCUS, GfK Slovakia, MARKANT, Taylor Nelson Sofres podľa neho pri všetkých prieskumoch dodržiavajú medzinárodné zásady pre marketingový a sociálny prieskum a tiež etický kódex.
Zdroj: SITA

Ako odhadovali výsledok parlamentných volieb v roku 2002
 

OMV Sro

Dicio

Focus

MVK

Markant

ÚVVM

Výsledok

Smer 15,8 17,6 18,7 18,5 17,8 18,7 13,5
SDKÚ 9,5 12,3 10,5 10,4 10,9 8,5 15,1
HZDS 20,5 17,3 25,1 17,6 20 18,7 19,5
KDH 7,8 6,9 6 8,3 8,6 7,2 8,3
SMK 10,8 12,7 11,3 10,4 8,9 10,1 11,2
KSS 5,1 3,3 4,8 4,7 4,5 4,9 6,3
ANO 8,3 9,4 10 9 9 7,8 8
Zdroj: Archív
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
04. máj 2024 07:06