StoryEditor

Kampaň v televízii strany neláka

24.05.2006, 00:00
Autor:
Ivan BradaIvan Brada
Predvolebné šoty v televíziách a v rozhlasoch zaradili politici na druhú koľaj. SMK sa rozhodla peniaze investovať do stretnutí s voličmi, KDH ide len do rozhlasu. Výnimkou sú komunisti a liberáli, ktorí považujú elektronické médiá za pilier svojej volebnej kampane.

Predvolebné šoty v televíziách a rozhlasoch zaradili politici na druhú koľaj. SMK sa rozhodla peniaze investovať do stretnutí s voličmi, KDH ide len do rozhlasu. Výnimkou sú komunisti a liberáli, ktorí považujú elektronické médiá za pilier svojej volebnej kampane. "Nemáme bilbordy. Strana sa rozhodla dať polovicu peňazí na letáky a stretnutia s voličmi a druhú polovicu na šoty v elektronických médiách," povedal pre HN poslanec KSS Vladimír Ďaďo. Komunisti sú presvedčení, že bilbordy sú na komunikáciu s voličmi neefektívne. Na reklamné šoty v STV, Markíze, JOJ, TA3 dajú 1,7 milióna.
Podľa prezidenta Klubu reklamných agentúr Slovenska Michal Ruttkay vie televízia dramaticky zmeniť preferencie ľudí pred voľbami -- rozhodujú však diskusie a nie šoty. "Predvolebné diskusie v minulosti znížili šance Fica, Mečiara aj Vášáryovej, naopak, pomohli napríklad Gašparovičovi," komentuje to Ruttkay.

Maďari nedajú ani korunu
Žiadne peniaze na kampaň v elektronických médiách nedá SMK. Podľa jej hovorkyne Lívie Solymos by sa to neoplatilo. "Naši voliči tieto médiá veľmi nesledujú, skôr čerpajú informácie z maďarských médií." Podľa sociologičky Ľudmily Benkovičovej je postoj SMK logický. "Politici tejto strany často chodia do diskusií Rádia Patria, ktoré vysiela Slovenský rozhlas, a ich názory na juhu Slovenska dobre poznajú." Na televízie rezignovalo aj KDH. Reklamu pred voľbami si zaplatili len v troch rádiách. "Kampaň sme pripravili s renomovanou agentúrou a podľa toho investujeme. Chceme sa zmestiť do sumy 25 miliónov korún," potvrdila hovorkyňa kresťanských demokratov Anna Andrejuvová. V ĽS-HZDS investujú do kampane v elektronických médiách 2,8 milióna korún. Šoty budú mať vo verejnoprávnych médiách, rokujú aj s jednou komerčnou televíziou. "Na šoty v STV a Slovenskom rozhlase dáme po 400-tisíc korún. Uvažujeme stále aj o zmluve s komerčnou televíziou," hovorí o taktike SNS jej hovorca Rafael Rafaj. Slobodné fórum aj SDKÚ-DS predvolebnú taktiku taja.

Podceňovať sa neoplatí
Podľa Benkovičovej sa podceňovať elektronické médiá v kampani neoplatí. Strany môžu dobre prezentovať svoje ciele, ale aj diskreditovať súperov: "Z hľadiska plošného dosahu nikdy priamym kontaktom neoslovíte toľko ľudí ako televíziou." Do televíznej kampane sa však pustili strany s malými preferenciami -- napríklad Nádej a ANO. "Nové strany nemajú inú šancu, ako dostať svoju značku do povedomia voličov," dodáva Benkovičová. Alexandra Novotná z Nádeje vysvetľuje -- médiá o našich myšlienkach hovoria málo, musíme si teda za kampaň platiť. ANO bude mať šoty vo všetkých celoslovenských televíziách aj v rozhlase. "Nasadili známe tváre a je zrejmé, že majú nadštandardné vzťahy v médiách, ktoré využívajú na prezentáciu. Kampaň je veľmi kompaktná," hodnotí Ruttkay.

Odhryznú malý kus koláča
Strany predvolebným šotom nedôverujú aj preto, že v minulosti neboli vo verejnoprávnych médiách veľmi efektívne. "Oslovili asi percento voličov a koľko z nich aj ovplyvnili je ťažké povedať," upozorňuje Ruttkay. Teraz sa však podmienky zmenili a politickú reklamu môžu vysielať aj súkromné médiá. Podľa odborníkov by sa to dalo pri premyslenej kampani využiť. "V Česku je kampaň skvelá. Vrátane diskreditácie konkurenčných strán, ktorá však niekedy prekračuje hranice etiky," dodáva Ruttkay. Všetky televízie zatiaľ objem peňazí, za ktorý u nich strany nakúpili vysielací priestor, taja, podľa odborníkov však ide o taký malý podiel z reklamného koláča, že trh s reklamou to určite výrazne neovplyvní.

Koľko pýtajú médiá za politickú reklamu:
-- Rádio Expres -- bez ohľadu na vysielací čas požaduje za 30 sekúnd 23-tisíc Sk,
-- Rádio Slovensko -- cena 40-sekundovej politickej reklamy je rovnaká s komerčnými cenami za 30 sekúnd reklamy (v závislosti od vysielacieho času od tri- až 15-tisíc Sk)
-- STV -- od 30-tisíc Sk za 30 sekúnd, najdrahšia bude politická reklama v deň volieb okolo 18.00 hodiny -- 200-tisíc Sk za 30 sekúnd, zatiaľ bez záujmu
-- TV Markíza -- cena jedného 30-sekundového šotu politickej reklamy bude 80-tisíc korún
-- TV JOJ -- ceny politickej reklamy postavila podľa štandardného komerčného cenníka -- od 20- do 100-tisíc
Zdroj: HN

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 09:35