Technické problémy sa nevyhýbajú ani civilným lietadlám z leteckého parku našich ústavných činiteľov. Odbor leteckej prepravy Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, ktorý za prepravu najvyšších predstaviteľov štátu priamo zodpovedá, vlastní najmä staršie lietadlá ruskej výroby. "Dve lietadlá typu Tupolev TU 154 - M boli vyrobené v rokoch 1989 a 1998, lietadlá JAK 40 v rokoch 1974, resp. 1979," konkretizoval pre HN Marek Mišečka z komunikačného odboru ministerstva vnútra. Najnovšie z nich pritom Slovensko získalo v rámci deblokácií ruského dlhu.
Tieto lietadlá majú k dispozícii na svoje zahraničné cesty traja najvyšší ústavní činitelia -- prezident, premiér a predseda NR SR. Šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Ján Packa tvrdí, že sa už dlhší čas snažia o obmenu leteckého parku. "Stále však narážame na ten istý problém -- peniaze."
Pozor, pristávajú Slováci
V polovici minulého roka sa technickým problémom nevyhol práve jeden z týchto strojov -- vládny špeciál TU-154. Stalo sa tak v čase, keď bola na jeho palube parlamentná delegácia, ktorá sa vracala z oficiálnej návštevy USA. Kapitán lietadla vtedy ešte pred medzipristátím na Islande informoval šéfa delegácie -- predsedu NR SR Pavla Hrušovského -- o poruche na hydraulickom zariadení a úniku oleja. Ten po prílete na Slovensko následne vyhlásil, že letecký park pre ústavných činiteľov nezodpovedá štandardom bezpečnosti, ktoré si vyžaduje ich preprava.
Problémy si uvedomuje aj Packa. Priznáva, že lietadlá, ktoré štát vlastní, sú zastarané, majú problémy s hlučnosťou. Práve to spôsobuje, že na zahraničných letiskách musia platiť za pristátie viac ako ostatní. "Ich spôsobilosť nie je ideálna, na kúpu nového však nie sú peniaze." Aj napriek tomu, že rezort vnútra počítal s nákupom nového lietadla práve v tomto roku, v jeho rozpočte sa napokon táto položka neobjavila. Podľa informácií odborníkov by sa cena za nový špeciál mohla pohybovať okolo dvoch miliárd korún.
Boj o prominentov
Politikov trápi aj ďalší problém -- ktorý rezort má za prepravu prominentov vôbec zodpovedať. Zatiaľ spadá do gescie ministerstva vnútra, vážny záujem neskrýva rezort obrany. Dôvod? Podľa jeho hovorcu Zenona Mikleho sme jedinou krajinou NATO, kde prepravu ústavných činiteľov zabezpečuje rezort vnútra. "Armáda navyše disponuje špičkovými pilotmi, ktorí by si mohli v rámci leteckej prepravy predstaviteľov štátu odlietať potrebné letové hodiny."
Rezort vnútra sa tejto iniciatíve bráni. Minister Vladimír Palko totiž tvrdí, že by jeho rezort tak či tak potreboval svoju letku, minimálne vrtuľníky. V rozdelení letky a presune niektorých lietadiel pod velenie ozbrojených síl preto nevidí zmysel. Diskusia o tejto otázke aj napriek tomu stále prebieha. "Ako reálny termín na zmenu vidíme rok 2009," uzatvára Mikle.
Česi už problém riešia
Zastaralé ruské lietadlá vlastní aj vládna letka Českej republiky. Rovnako ako u nás ju tvoria lietadlá typu TU - 154 M, JAK-40, či An-26. Technické problémy sa nevyhýbajú ani im. Porucha prístrojov kontrolujúcich stav paliva prednedávnom donútila k návratu vládne lietadlo zn. Tupolev, na palube s ministrom obrany Karlom Kühnlom. Česká vláda preto minulý rok rozhodla o nákupe dvoch nových lietadiel, na obnovu leteckého parku ústavných činiteľov vyčlenila 850 miliónov korún. Nákup dvoch lietadiel je odhadovaný na 2-4 miliardy korún. Naši západní susedia by mali už v roku 2007 disponovať prvým lietadlom značky Airbus. Ten plánujú využívať okrem prepravy politikov aj na transport vojakov, vojenského a humanitárneho materiálu.
Zdroj: Médiá