Výhoda pre známe tváre
Nízka volebná účasť nahráva podľa sociológov kandidátom známym z veľkej politiky. Výhodu majú aj župani, ktorí obhajujú svoje posty. Viacerí z nich s tým kalkulujú. "Dôležitou časťou mojej stratégiu bude prezentovanie toho, čo sa mi pre región podarilo urobiť," avizuje nitriansky župan Milan Belica (ĽS-HZDS), ktorý by si pobyt vo funkcii rád predĺžil. Neznámym kandidátom podľa Haulíka nepomôže ani veľký finančný rozpočet či angažovanie sa profesionálnej agentúry. "Volebná kampaň je príliš krátka, aby sa mohol doteraz málo známy človek spopularizovať".
Povinné cvičenia?
Doterajší priebeh kampane ukázal, že jednotliví kandidáti neboli pri výbere tém veľmi originálni. Voličom ponúkajú to isté: znižovanie nezamestnanosti, budovanie infraštruktúry, riešenie regionálnych rozdielov či zlepšenie situácie v regionálnom školstve a zdravotníctve. Programovú podobnosť si uvedomujú aj samotní kandidáti. Nevidia v tom problém. "Ide o najvypuklejšie problémy nášho kraja, dôležité bude, ktorý z nás ponúkne najpresvedčivejšie riešenia," upozorňuje uchádzač o post predsedu Banskobystrického VÚC za stranu Smer-SD Milan Murgaš. Podľa Haulíka sú témy kampane len "povinným cvičením". Kľúčovejšiu úlohu podľa neho zohrá osoba kandidáta a politická strana či koalícia, za ktorú kandiduje.
Rovnaké zbrane
V rámci kampane plánujú politici na svoju prezentáciu s výnimkou televíznych spotov využiť podobné nástroje, tak ako pri celoštátnych voľbách. Chýbať teda nebudú ani billboardy či mítingy s občanmi. Kandidát na predsedu VÚC v Košickom kraji Viliam Novotný (SDKÚ) chcel kampaň postaviť na stretnutiach s občanmi. Neskôr sa aj on rozhodol siahnuť po billboardoch. "Keď ich budú mať moji protikandidáti, musím ich mať aj ja." Haulík však považuje za najúčinnejší spôsob komunikácie pre voľby do VÚC prezentáciu v regionálnych médiách, ktoré na rozdiel od billboardov majú dosah aj na ľudí z vidieka. Samotná kampaň podľa neho môže výraznejšie ovplyvniť výsledok volieb iba tam, kde proti sebe stoja dvaja rovnako silní kandidáti. "Vtedy bude pri nízkej účasti záležať na každom hlase."
Nestráviteľné stoly?
Kandidáti už našli aj vinníka za prípadnú nízku účasť vo voľbách. Médiá podľa nich dostatočne neinformujú o význame a kompetenciách samosprávnych krajov. "Najmä verejnoprávne médiá mohli v tejto oblasti urobiť viac," myslí si Belica. Niektorí dokonca navrhujú, aby aspoň v čase pred voľbami verejnoprávny rozhlas a televízia vysielali okrúhle stoly s jednotlivými kandidátmi. "Bolo by určite zaujímavé, keby občania mali možnosť vidieť jednotlivých kandidátov v priamej konfrontácii," tvrdí kandidát na post trnavského župana Tibor Mikuš z ĽS-HZDS. No ani jedno z verejnoprávnych médií o niečom takom neuvažuje. Dôvod? Veľký počet kandidátov a s tým spojená organizačná a technická náročnosť. "Z televízneho hľadiska by to bolo pre divákov len veľmi ťažko stráviteľné," konštatoval hovorca STV Branislav Záhradník.
Dôvody prečo sa občania neplánujú zúčastniť volieb do VÚC ( Údaje sú v %) | |
sklamanie z politiky | 38,9 |
neznalosť kandidátov | 21,4 |
nezáujem o voľby | 19,4 |
nedostatok informácií o činnosti VÚC | 8,7 |
časová/ pracovná zaneprázdnenosť | 7,4 |
iné | 9,3 |
nevie | 7,6 |
Zdroj: FOCUS, október 2005 |