StoryEditor

Ombudsmana P. Kandráča prekvapila štruktúra podnetov

27.10.2002, 23:00

Občania SR zatiaľ nevedia využívať služby verejného ochrancu práv (VOP). Konštatoval to prvý ombudsman v SR Pavol Kandráč. Jeho kancelária však toleruje formálne nedostatky v podaniach ak obsahujú aspoň základné informácie o sťažovateľovi, predmete sťažnosti a o objekte, ktorý sťažnosť svojím konaním vyvolal. VOP zvolili poslanci NR SR do funkcie 26. marca a od 1. júna, od začiatku činnosti jeho kancelárie, zaregistrovali celkom 1,2 tis. podnetov na porušovanie práv od občanov a podnikateľských subjektov. Z tohto množstva vybavili 173 prípadov a 212 riešia. V 98 % prípadoch sa sťažovali fyzické osoby. Doterajšie pôsobenie úradu potvrdilo, že podnety častejšie podávajú muži (66 % podaní) vo veku 31 - 60 rokov (30 %), so sociálnym postavením v kategórii dôchodcov (32 %). Žiadatelia o prešetrenie postupu inštitúcií a súdov v ich veci pochádzali najčastejšie z Bratislavského (28 %), Žilinského (15 %), Banskobystrického a Košického (po 11 %) kraja. Podľa Kandráča sa podania najčastejšie týkali prieťahov v súdnom konaní, majetkového vyrovnania, reštitúcií či bytovej problematiky. Ombudsmana najviac počas pôsobenia vo funkcii prekvapil vysoký podiel podnetov týkajúcich sa trestnoprávnej problematiky a, naopak, nízky podiel žiadostí o právnu a poradenskú pomoc pri riešení zamestnanecko-pracovných sporov. Spoluprácu so súdmi hodnotil ochranca práv kladne. Po jeho apeloch "predsedovia súdov vo väčšine prípadov uznali sťažnosti občanov na neopodstatnené predlžovanie konania súdov a stanovili termín pojednávania".

Osveta a medzinárodná pomoc
Kancelária VOP požiadala okresné úrady na území celej SR o zverejnenie oznamu o začatí jej činnosti. Ako však Kandráč uviedol, vo väčšine prípadov okresné úrady ich žiadosť ignorovali. Osvetu o využívaní právnej ochrany prostredníctvom VOP by mali v budúcnosti zlepšiť regionálne kancelárie VOP. V súčasnosti Kandráč očakáva ponuky miest na poskytnutie priestorov a na zriadenie takýchto pobočiek úradu. Do nich by mali v pravidelných časových intervaloch vycestovať právnici kancelárie VOP a riešiť podania priamo v mieste ich vzniku. Nedostatky v informovaní verejnosti o činnosti VOP plánuje Kandráč odstrániť tzv. pravidelnými rubrikami v spravodajstve médií. Zverejňovanie konkrétnych prípadov však obmedzuje súhlas sťažovateľa. V tejto súvislosti sa HN Kandráča opýtali, či sa na neho obrátil exriaditeľ SIS Ivan Lexa, ktorý spôsob svojej dopravy do SR začiatkonm leta policajnými orgánmi označil za zavlečenie. Lexa pôvodne oznámil, že využije všetky legislatívne možnosti na ochranu svojich práv. Podľa Kandráča Lexa sťažnosť či podnet kancelárii VOP dodnes neadresoval. Na budúci rok by sa malo v Bratislave konať stretnutie VOP stredoeuróskych krajín, na ktorom budú VOP porovnávať pôsobenie inštitútu ombudsmana v SR, ČR, MR a Poľsku.

Poradenstvo ako charita
Podľa návrhu vlády by nemal budúcoročný rozpočet úradu prekročiť 18,5 mil. Sk. Kandráč sa však obáva, že to pre novovzniknutý a technicky nevybavený úrad nebude stačiť. Návrh tiež neráta s nákladmi na prenájom priestorov kancelárie. V súčasnosti Kancelária VOP zamestnáva 18 právnych poradcov, ktorí poskytujú služby nad rámec zákonných povinností. Kandráč totiž považuje právne poradenstvo občanom za najdôležitejšiu náplň činnosti svojho úradu.

Štruktúra podnetov
Právne odvetvie*podiel na podaniach (v %)
Občianske*49
Trestné*26
Správne*8
Obchodné*7%
Pracovné*3
Medzinárodné*1
Iné*6
(Zdroj kancelária VOP)

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
30. apríl 2024 17:42