Cez víkend bol reportovaný štvrtý prípad omikronu na Slovensku, sú to údaje, ktoré dávajú reálny obraz?
Zber, analýza a publikovanie údajov týkajúcich sa sekvenácie a identifikovaných variantov ochorenia COVID-19 v SR je plne v zodpovednosti Úradu verejného zdravotníctva. NCZI nedisponuje informáciami zo sekvenácií odobratých vzoriek.
Sekvenujeme dostatočne?
Úrad verejného zdravotníctva a regionálne úrady postupujú pri sekvenácii odobratého materiálu v zmysle stanovenej metodiky. Otázku je vhodnejšie smerovať na komunikačný odbor hlavných hygienikov.
Pri údajoch, ktoré zverejňujete, sa však často objavujú nezrovnalosti typu – uvediete údaj o obetiach – a vzápätí ho upravujete s tým, že ide o sumár viacerých dní.
Report údajov spojených s ochorením COVID-19 je kombinovaným analytickým výstupom, ktorý je postavený na viacerých zdrojoch zberu dát. Do celého systému sú zakomponovaní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, odberné miesta, medicínske laboratóriá, ÚVZ, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Inštitút zdravotných analýz a množstvo informačných systémov, ktoré sú vzájomne poprepájané s cieľom obohatenia informácií. Následne sú dáta spracované do požadovanej štruktúry a vypublikované. Je to systém vzájomne spolupracujúcich prvkov, ktorý je citlivý na externé prostredie. Ak v tomto toku dát príde v ktoromkoľvek momente k chybe, výsledkom je vždy nesprávny report. Reporty sú nastavené automaticky v cyklicky sa opakujúcich intervaloch. Niektoré chyby sa dokážu včas zachytiť a vykonať v krátkom čase manuálnu opravu, no sú prípady, keď nie je možné chybu odstrániť, keďže nastala už pri zbere dát. Takýto typ chýb spôsobí spočítanie dvoch dní do jedného, čoho výsledkom je vysoká hodnota denného prírastku. Vzájomné poprepájanie informačných systémov a neustály nárast množstva nových funkcií spôsobuje tlak na existujúcu infraštruktúru, ktorá je na hrane svojej životnosti.
V čom je základný problém vašej infraštruktúry?
Spočíva v tom, že bola postavená ešte v roku 2012. A podľa auditu, ktorý som si nechal spraviť, je dlhodobo bez servisnej podpory. Toto je hlavným blockerom v rozvoji digitálnych služieb zdravotníctva. Mojím cieľom je pripraviť plán obnovy infraštruktúry, ktorý zaistí zmenu. Cieľom je pripraviť komunitný zdravotnícky cloud na základe požiadaviek rezortných partnerov. A to podľa toho, o aké typy služieb majú záujem, a zároveň zohľadniť aj kapacitné možnosti.
Čo ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.