Reuters
StoryEditor

Nevyužívané železničné trate sa zmenia. Budú z nich chodníky a cyklotrasy

12.09.2018, 11:10
Autor:
TASRTASR
Návrh odobrila vláda, ešte musí prejsť parlamentom.

Dlhodobo nevyužívané železničné trate by sa mohli prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy. Takúto zmenu navrhuje trojica poslancov vládneho Mosta-Híd Elemér Jakab, Tibor Bastrnák a Péter Vörös v novele zákona o dráhach. Právna norma sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní a v stredu ju na svojom rokovaní odobrila aj vláda SR.

Podľa poslancov aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja pri nevyužívanej trati iný postup, než úplné zrušenie takejto trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo vytvára ďalšie náklady a výdavky.

Rušenie tratí je nákladné

Samotné rušenie tratí je pritom podľa poslancov nezvrátiteľný krok a ich prípadné nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu. Takáto úprava trate bude umožnená samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí, cez ktorých územie dráhy vedie.

"Pôjde o efektívny nástroj využitia majetku štátu, a to výlučne prostredníctvom orgánov samosprávy a na prospech obyvateľov daného regiónu," zdôraznili predkladatelia. Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate.

Budú ich vedieť obnoviť

Podľa návrhu sa totiž umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati. V prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby tak bude zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.

S poslaneckým návrhom novely zákona o dráhach súhlasí aj samotné ministerstvo dopravy, ktoré odporúčalo vláde odobriť tento návrh. Zároveň k nemu predložilo niekoľko pripomienok.

Ministerstvo napríklad navrhuje doplniť poslanecký návrh o to, aby sa nevyužívané dráhy mohli využiť aj na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny. "V posledných rokoch sa zvýšil záujem o takýto druh dopravy, pričom jej prevádzkovanie nevyžaduje náročné technické úpravy dráhy," odôvodnil rezort.

Ako dopadla prvá železnica na Slovensku? 

Náklady sa znížia

Zároveň ministerstvo navrhuje upraviť aj doložku vybraných vplyvov k návrhu, pretože podľa rezortu nebude mať táto novela negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Keď sa totiž dočasne vyjme nevyužívaná železničná trať zo správcovstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), klesnú finančné prostriedky na údržbu danej trate.

Náklady, ktoré budú následne súvisieť s úpravou trate na zariadenie rekreačného charakteru, teda napríklad na cyklochodník, tie už bude znášať vyšší územný celok alebo obec, ktoré uzatvoria so ŽSR zmluvu o prenájme danej trate. 

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-04 10:28:33 - Feat.: - Title: Všetko pre stabilné ceny. Rusko v marci znížilo vývoz benzínu po železnici na polovicu 03 - Modified: 2024-03-28 14:31:51 - Feat.: - Title: Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy 04 - Modified: 2024-03-26 07:54:43 - Feat.: - Title: Deutsche Bahn postupne znížia pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne 05 - Modified: 2024-03-19 16:23:43 - Feat.: - Title: Železniční odborári ukončili sériu protestov zhromaždením v Bratislave
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 16:31