Minister dopravy Árpád Érsek dnes ostro kritizoval postup prác na tuneli Višňové. Svoju kritiku predniesol počas kontrolného dňa priamo pred tunelom.
"Od radosti nemôžem skákať po plafón. Neviem si predstaviť, koľko meškania sa ešte môže nahromadiť," vyhlásil Érsek.
"Niečo tu smrdí"
Vysvetlil, že tento stavebný objekt má spolu 226 objektov, stavia sa však len na dvadsiatich. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75.
"Pýtam sa, prečo sa nestavia na všetkých 75 objektoch. Naťahuje sa to, projektovanie sa nerobí, je to žltý fidic. Jednoducho mám pocit, že tu nejde všetko tak, ako by malo ísť," doplnil Érsek.
Minister má obavy, že takýmto tempom sa to bude zbytočne naťahovať.
"Neviem, kedy sa táto stavba ukončí. Nedostal som harmonogram, nevedia mi dať odpoveď, kedy ukončia stavbu, alebo aspoň križovatku. Do mesiaca sa stretneme so zhotoviteľmi spoločnosťou Dúha, firmou Salini Impreglio a so zástupcami Nezávislého stavebného dozoru. Musíme nájsť riešenie," vysvetlil minister s tým, že riešenie musia dať oni.
"Dnes som sa ich pýtal, že v čom im my môžeme pomôcť. Nepovedali nič. Treba povedať na rovinu, neviem, kedy sa táto stavba dokončí."
„Povedal by som, že niečo tu smrdí. A mne je jedno, čo tu smrdí, ale stavba nech pokračuje," dodal Érsek.
Najdlhšia tunelová stavba
Tunel Višňové je najdlhšou tunelovou stavbou na Slovensku a siedmym najdlhším diaľničným tunelom v Európe. Razenie jeho prieskumnej štôlne odštartoval ešte v roku 1998 Vladimír Mečiar. Odvtedy projekt najdlhšieho slovenského tunela sprevádzalo zmätkovanie a viac ako dekáda prešľapovania na mieste.
V roku 2002 Doprastav dokončil prieskumnú štôlňu, s výstavbou rúr sa malo začať o rok. Nasledovali odklady až do roku 2009, keď vtedajší premiér Robert Fico opäť poklepal základný kameň stavby. Stavať sa malo cez PPP projekt, ktorý po výmene vlády v roku 2010 zrušil minister dopravy Ján Figeľ. Začala sa nová súťaž na zhotoviteľa, ktorú vyhralo slovensko-talianske konzorcium firiem Dúha a Salini Impregilo. Zároveň došlo aj k preprojektovaniu úseku diaľnice D1.
Zmluvu na úsek medzi Lietavskou Lúčkou pri Žiline a Dubnou Skalou pri Martine podpísalo konzorcium 17. júna 2014. O rok, v júni 2015, sa začal raziť tunel. Rúry najdlhšieho slovenského tunela sa teda podarilo preraziť za vyše tri roky, zvyšných 17 rokov zhltla jednak prieskumná štôlňa, ale aj početné zmeny v projekte a hľadanie peňazí.
Po dokončení ostenia má byť tunel Višňové definitívne hotový v decembri 2019. Celý úsek diaľnice podľa odhadov zasa na konci roku 2020. Ministerstvo dopravy však v polovici augusta na žiadosť zhovotieľa predĺžilo stavebné povolenie až do roku 2022, čo znepokojilo žilinskú župu.
„Proti žiadosti staviteľa o predĺženie termínu sme namietali, pretože na ďalšie odklady znova doplatia naše cesty druhej a tretej triedy,“ povedal pre HN bývalý splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty a podpredseda kraja Igor Janckulík.
Po dokončení diaľnice si podľa odborníkov vydýchnu nielen krajské cesty, ale aj štátne cesty prvej triedy, ktoré dnes zažívajú nápor desiatok tisícov áut denne. Nová diaľnica odkloní dopravu z cesty I/18 v Žiline, zároveň sa vodiči vyhnú zápcham na komplikovanom úseku pod hradom Strečno. Cesta zo Žiliny do Martina sa skráti približne o 15 minút.