StoryEditor

Érsek chce vysokorýchlostnú trať z Bratislavy do okolitých metropol. S kolegami podpísal memorandum

01.10.2018, 15:39
Nová vysokorýchlostná železnica je jednou z priorít Slovenska, ktoré v súčasnosti predsedá Vyšehradskej skupine. Podľa odborníka by sa mali krajiny sústrediť na modernizáciu existujúcich tratí.

Slovensko, Česko, Maďarsko a Poľsko sa dohodli na spolupráci pri výstavbe vysokorýchlostnej železnice, ktorá by spojila metropoly zmieňovaných krajín. Deklaráciu dnes po stretnutí na Štrbskom Plese podpísali ministri dopravy krajín V4, pre ČTK to povedalo slovenské ministerstvo dopravy.

Výstavba vysokorýchlostného spojenia je jednou z dopravných priorít Slovenska ako predsedajúcej krajiny vo Vyšehradskej skupine. V programe nášho predsedníctva sa tiež spomína aj moderné železničné spojenie s Rakúskom.

Deklaráciu však podpísali len ministri krajín V4 a hovorí sa v nej o novej vysokorýchlostnej trati medzi Prahou, Bratislavou, Varšavou a Budapešťou. „Všetci považujeme za prioritu urobiť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší a hlavne preferovanejší spôsob prepravy. Vybudovanie vysokorýchlostnej trate by preto malo byť našim spoločným cieľom," uviedol hostiteľ stretnutia, minister dopravy Árpád Érsek.

Vysokorýchlostnú železnicu a jej alternatívy musí najprv vyhodnotiť štúdia realizovateľnosti. 

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký si však nemyslí, že vysokorýchlostná trať je otázkou najbližšej dekády. „V slovenských podmienkach sme za dvadsať rokov nedokázali zmodernizovať existujúce trate na rýchlosť 160 km/h. U našich susedov je pritom bežná aj dvestovka,“ pripomína odborník.

Podľa Cenkého dnes musí byť prioritou modernizácia existujúcich medzinárodných železničných koridorov, až potom by sa mali ministri zaoberať výstavbou nových.

Detaily - ako napríklad trasovanie či parametre novej trate - zatiaľ nie sú známe. Budú predmetom spomínanej štúdie realizovateľnosti. 

Súťaž na jej vypracovanie sa podľa maďarského ministra zahraničia Pétera Szijjártóa začne už tento týždeň, informuje agentúra MTI. Dokončená by mala byť zhruba do šiestich mesiacov.

01 - Modified: 2022-06-21 08:44:55 - Feat.: - Title: V Británii sa začal najväčší štrajk železničiarov za posledných 30 rokov 02 - Modified: 2022-05-29 22:00:00 - Feat.: - Title: Andrej Danko je späť prvou triedou 03 - Modified: 2022-05-31 07:07:42 - Feat.: - Title: Hrozí, že o dva roky nebudeme vedieť stavať diaľnice. Investované milióny skončili v zásuvke 04 - Modified: 2022-05-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Pochvala pre slovenské železnice 05 - Modified: 2022-05-12 13:23:58 - Feat.: - Title: „Je to ďalší klinec do rakvy.“ Dopravcovia odmietajú platiť za trakčnú energiu pre zbabraný tender
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
25. jún 2022 12:55