Množstvo veľkých káuz na Slovensku je spätých práve s verejným obstarávaním. Prečo?
Nedá sa tomu úplne predchádzať. Nejaké kauzy tu boli a určite ešte budú. Ak ide do obstarávania niekto s bočným úmyslom, často sa to preklopí až do konania, ktoré je v rozpore so zákonom. Ale najčastejšie sa stretávam s neúmyselnými alebo formálnymi chybami. Väčšinou ide o neplnenie povinností a dochádza k tomu z dôvodu neznalosti. Treba si však povedať, že zákon o verejnom obstarávaní je relatívne jednoduchý. Stačí len opísať predmet zákazky, kvalitu a určiť, kedy treba doručiť ponuky, a, samozrejme, nastaviť podmienky vyhodnotenia ponúk.
Verejní obstarávatelia aj firmy sa však často sťažujú, že procesy sú zdĺhavé a problematické. Prečo to tak je, keď je zákon podľa vás jednoduchý?
Problémov nie je až tak veľa, ako sa zdá. Vezmite si, že verejných obstarávaní je niekoľko tisíc a sú dohromady v hodnote asi päť miliárd eur. Keď párkrát do roka vypukne nejaký škandál, tak percentuálne je to nízke číslo. Väčšina sa skutočne snaží dodržať zákon a hlavne nakúpiť to, čo treba. Treba si uvedomiť, že práve nákup je prvoradý. Podstatné je, aby verejný obstarávateľ na konci dostal presne to, čo potreboval – či je to už papier, nejaká stavba alebo motorové vozidlo. Novelou zákona sme práve preto chceli docieliť, aby boli tie ustanovenia ešte zrozumiteľnejšie. Máme tam napríklad dynamický nákupný systém, čo je elektronický systém nakupovania, k...
Zostáva vám 85% na dočítanie.