Medzi Slovenskom a Českou republikou sa črtá súboj o líbyjské lietadlá. V hre je oprava lietadiel L-39 Albatros. O túto zákazku sa priamo v africkej Líbyi podľa všetkého budú uchádzať Letecké opravovne Trenčín, ktorých šéf bude v delegácii premiéra Roberta Fica. "Malo by ísť o opravu malých vojenských prepravných lietadiel a podzvukových L-39, na čo majú trenčianske opravovne príslušné kapacity," povedal pre HN Vladimír Šimanský zo Združenia obranného priemyslu SR.
Opravovať chce aj Penta
Albatrosy chce však opravovať aj česká firma Aero Vodochody, ktorú len nedávno ovládla finančná skupina Penta. "Aero tam vždy nejakého agenta malo, ale o túto zákazku má záujem aj niekto iný, takže to je pole, na ktoré by som sa nerada púšťala," reagovala hovorkyňa Penty Jana Studničková. Potvrdila, že s líbyjskou stranou sú v kontakte - podrobnosti však odmieta zverejniť. "V tomto biznise je všetko veľmi citlivé."
"Ficova" jedenástka
S premiérom Ficom odletí na budúci týždeň do Líbye aj jedenásť podnikateľov, ktorí chcú s touto krajinou obchodovať. Autokratický režim Muammara Kaddáfího pritom v minulosti podporoval terorizmus - dnes však už na Líbyu zbrojné embargo OSN a EÚ neplatí.
"Slovensku tak formálne ani právne nič nestojí v ceste, aby s touto krajinou opäť rozbehlo obchod aj v takejto oblasti," tvrdí bezpečnostný analytik Ivo Samson.
Fico v Líbyi narazí na Pentu
Viacerí podnikatelia, ktorí sa dostali na zoznam do Líbye, si "mädlia" ruky. Zhodujú sa v tom, že cesta s premiérom im otvorí dvere ľahšie, ako keby mali ísť na vlastnú päsť. Mnohé spoločnosti obchodovali s touto africkou krajinou ešte za bývalého režimu. V delegácii bude napríklad veľkopodnikateľ Milan Fiľo, ktorý chce preskúmať možnosti umiestnenia produkcie niektorých závodov - zaujíma ho výroba grafických a ofsetových papierov. "My sme s touto krajinou neobchodovali, ale ešte za socializmu sa tam naše výrobky vozili," dodáva Fiľov spoločník Miloslav Čurila.
Vrátiť sa na líbyjský trh chcú aj zbrojárske spoločnosti. "Pred embargom boli aktivity na tomto trhu výrazné, boli to montážne a opravárenské závody leteckej a pozemnej techniky. Embargom bola táto činnosť totálne utlmená a podľa našich informácií tieto závody sú v takom stave, že si budú vyžadovať investície a technickú pomoc," tvrdí Ivan Šubrt zo zbrojárskej spoločnosť Willing. Príležitosť vidí aj generálny riaditeľ Slovnaftu Ozskár Világi. "Chceme preskúmať možnosti spolupráce v oblasti projektov ropného priemyslu."
Tajnosti okolo dlhu
Premiér Fico bude v Líbyi rokovať aj o 130 miliónoch dolárov, ktoré nám Líbya dlhuje. "Je to už veľmi starý dlh. Podrobnosti sú v režime utajenia," povedal hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál. Naša delegácia sa pokúsi dohodnúť splatenie dlhu alebo dohovoriť si podmienky. Podľa Milana Ježovicu, zahraničnopolitického analytika MESA 10, je ťažké odhadnúť hospodársky prínos tejto cesty. "Česká republika sa v rovnakej otázke dlhu usiluje o väčšie využitie inštitucionálneho mechanizmu expertov a ľudí. Pokiaľ ja mám informácie, tak zatiaľ neuvažujú o tom, že by túto otázku bolo treba riešiť na úrovni predsedu vlády," dodáva Ježovica.
Čo naši ponúknu Kaddáfímu:
- opravy lietadiel, pozemnej vojenskej techniky a jej modernizáciu
- investície a technickú pomoc pre montážne a opravárenské podniky
- export transformátorov
- výrobu grafických a ofsetových papierov
- kúpeľnú liečbu
Zdroj: hn