Prieskumy Transparency International Slovensko (TIS) dokonca signalizujú - šesť z desiatich občanov je presvedčených, že vláda nemá dostatočnú snahu bojovať s úplatkárstvom. Podľa Hrubalu politici sľubujú rázne opatrenia v tejto oblasti vždy pred voľbami - potom sa politická vôľa postupne vytráca.
Prominenti bez denníčkov
Členovia vlády a poslanci NR SR nemajú (na rozdiel od štátnych zamestnancov na tzv. významných postoch) povinnosť si viesť denníčky o stretnutiach s prípadnými lobistami. V tejto súvislosti je zaujímavé zistenie, že podľa dokumentov ANO mal poslanec tejto strany Viktor Béreš pýtať 20-tisíc korún za sprostredkovanie stretnutí s predsedom aliancie a ministrom hospodárstva Pavlom Ruskom. Právnik TIS Pavel Nechala prízvukuje - ak to verejnému funkcionárovi nevyplýva z náplne práce, zákon o konflikte záujmov mu zakazuje sprostredkovať pre seba, prípadne pre inú osobu okrem prípadu obchodný styk so štátom, obcou, štátnym podnikom a podobne. Poslankyňa NR SR Eva Černá pre HN priznala, že vedenie ANO sa podozreniami voči Bérešovi zaoberalo už dávnejšie. Políciu však informovali až tento týždeň. Vicepremiér a minister spravodlivosti Daniel Lipšic (KDH) včera pripustil, že problémy môže mať napokon aj samotná aliancia - od roku 2003 je trestným činom aj utajovanie korupcie.
Úradníci zákon neporušujú
Ako pritom vyzerá denníčková prax v prostredí štátnej správy? "Kontrolu týchto dokumentov vykonáva vedúci služobného úradu," hovorí vedúci kancelárie predsedu Úradu pre štátnu službu Ondrej Urban. Kontaktovali sme preto viaceré ministerstvá, pričom odpoveď bola rovnaká - denník kontaktov si vedú všetci zodpovední úradníci. Na ilustráciu, na ministerstve hospodárstva tak musia robiť všetci zamestnanci, ktorí sa venujú "citlivej" problematike (napr. privatizácia). "Vedenie denníkov pravidelne sledujeme a vyhodnocuje sa," hovorí aj hovorca ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Tomáš Šarluška. Porušenie zákona však nezistili v žiadnom prípade.
Zákon na obchádzanie
Doterajšiu prax by mohol čiastočne zmeniť zákon o lobingu, ktorého pracovná verzia je už v paragrafovom znení. Poslanci a ministri by podľa zákona mali na internete zverejniť obsah rokovania s niektorým z lobistov. Nechala však varuje pred priveľkými očakávaniami. Za zložitú považuje možnosť kontrolovať, či sú zverejnené informácie pravdivé a kompletné. "Ťažko však očakávať, že by si tam zapisovali aj prípadnú obdržanú províziu." Aj preto by privítal zverejňovanie kompletného programu ministrov na internete. Viac ako politikom a ústavným činiteľom sa zákon o lobingu bude venovať povinnostiam pre lobistov. Hrubala však priznáva - korupcia sa nedá absolútne vyriešiť žiadnym zákonom a každý zákon sa dá obísť.
Osudy kľúčových noriem
- Zákon o konflikte záujmov:
Minulý rok schválený nový zákon označil minister Lipšic za nevykonateľný, keďže poslanci zvýšili kvórum, potrebné na udelenie sankcií - o začatí konania aj o udelení sankcie musí rozhodnúť trojpätinová väčšina v NR SR.
- Novela ústavy:
S vydaním poslanca na trestné stíhanie musí súhlasiť plénum NR SR. Zúženie imunity odmietla koalícia aj opozícia.
- Preukazovanie pôvodu majetku:
Smer aj minister Lipšic predložili vlastné návrhy zákonov, ktoré mu umožňovali zhabať majetok s nejasným pôvodom. Neúspešne.
- Zákon o politických stranách:
Predložený návrh zákona zabezpečí stranám viac peňazí zo štátneho rozpočtu. Zo zákona však postupne vypadli viaceré opatrenia, ktoré mali systém financovania strán sprehľadniť - vypadol napr. limit na výšku členských príspevkov, ktorý mal zabrániť tomu, aby stranu financoval jeden človek.