Približne 50-tisíc korún si popri svojej práci na obvodnom úrade podľa polície mohla mesačne privyrobiť 55-ročná Mária H. z Levíc. Len v priebehu dvoch februárových týždňov totiž vyšetrovateľ odhalil deväť úplatkov v rozpätí od 500 do tisíc korún, ďalšie tri skutky v apríli. Peniaze mala Mária H. brať za urýchlenie registrácie áut dovezených zo zahraničia. Podľa policajného prezidenta Jána Packu sa jej postupne obvinenie môže rozrásť až o päťdesiat ďalších skutkov. "Podarilo sa nám odhaliť typ korupcie, o ktorom už aj vrabce čvirikajú." Šéf Úradu boja proti korupcii Tibor Gašpar upozorňuje, že obvinenia môžu padať aj na druhej strane. V tomto prípade je podozrivých približne 12 osôb, ktoré chodili pravidelne vybavovať technické preukazy na dovezené autá aj pre iných ľudí. Zaujímavosťou je, že Mária H. bola ešte v roku 2006 obvinená aj v súvislosti s legalizáciou kradnutých áut. Napriek tomu naďalej zostala vo svojej funkcii.
Kradnuté aj falšované
Od začiatku roka platí pri autách dovezených zo zahraničia povinnosť prejsť tzv. kontrolou originality, ktorá vyjde približne na 2 500 korún. Už za prvý štvrťrok sa v dôsledku toho podarilo nájsť desiatky kradnutých vozidiel, falšovaných dokladov a zmenených identifikačných údajov. "V priemere to znamená jeden až dva záchyty denne," upozorňuje Róbert Zrubák, konateľ jednej z firiem, ktorá kontroly vykonáva. Výsledky prekvapili aj odborníkov. Ak technik pri kontrole zistí, že auto je v pátracích evidenciách, musí sa obrátiť na políciu. Tá auto opäť preskúma. "Musíme zistiť, či boli len pozmenené údaje, alebo vozidlo nie je hľadané v medzinárodných databázach prípadne na Slovensku, teda či nepochádza z trestnej činnosti," vysvetľuje Viktor Plézel z policajného prezídia. Ak sa potvrdí, že auto bolo kradnuté, musí sa vrátiť pôvodného majiteľovi.
Stále nové finty
Počet áut dovezených zo zahraničia stúpa. Vlani po prvý raz dosiahol rovnaké čísla ako predaj nových vozidiel na Slovensku. Autá sa podľa Zrubáka najčastejšie dovážajú z Nemecka, Talianska, Francúzska, Belgicka a Holandska. Tvrdí, že z ktorej krajiny pochádzajú najčastejšie kradnuté autá sa zistiť nedá. "Často je to totiž tak, že auto kúpené v Nemecku je napríklad ukradnuté v Taliansku a Talian zistí, že v Nemecku ho predá lepšie. Je to zložité a vždy skúšajú nové a nové finty." Od októbra by povinnosť kontroly originality mala platiť pri každej zmene majiteľa vozidla. V Maďarsku tak podľa medializovaných informácií klesol počet krádeží áut takmer o polovicu. U nás tabuľku najviac kradnutých áut vedú už štandardne Škody a Volkswageny. Najmenej sa, naopak, kradnú japonské autá. Hlavný dôvod je však ten, že v porovnaní so Škodou je ich menej. "Kontrola originality by mala navyše urýchliť prihlasovanie áut. Pri predložení dokladu už nebude potrebná prehliadka vozidla na polícii," avizuje Plézel.
StoryEditor
