StoryEditor

Autobusy preverujú firmy aj štát

04.09.2007, 00:00
Bezpečnosť autobusovej dopravy môže ohroziť najmä nedôsledná kontrola technického stavu. Tú vykonávajú raz ročne Stanice technickej kontroly a podľa uváženia aj samotné dopravné spoločnosti.

"Popri absolvovaní STK je každá spoločnosť povinná svoje autobusy udržiavať tak, aby boli bezpečné pre cestnú premávku. Každý vodič je povinný pred jazdou skontrolovať, či je jeho vozidlo spôsobilé na prevádzku - skontroluje si stav pneumatík, brzdy, svetlá a pod.," povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.
Údržbu riadi firma
Práve nedostatočná kontrola na pôde spoločnosti mohla byť príčinou nedeľnej havárie autobusu. Jednotné pravidlá údržby pritom nie sú a každý dopravca si svoj kontrolný mechanizmus stanovuje sám. "Staršie vozidlá, ako napríklad ten autobus, ktorý spadol, chodia na preventívnu prehliadku po 7 500 kilometroch. Na nej sa prezrú všetky systémy v autobuse. Pri nových vozidlách je to po 20-tisíc kilometroch," hovorí vedúci odboru prevádzky Eurobus Juraj Palai.
"Vozový park sme kontrolovali vlani, keď vstúpil investor. Odvtedy sme nemali žiadnu dopravnú nehodu, ani žiadne iné problémy z dôvodu technickej chyby. Preventívne prehliadky sa robia pravidelne podľa najazdených kilometrov, ale vychádza to minimálne raz do roka. Robia sa ešte prehliadky pred zimnou a letnou sezónou. Samozrejme, raz do roka prejdú STK," hovorí Ján Žambor z banskobystrickej SAD.
STK svojim dôveruje
Riziko zanedbania hrozí aj na Staniciach technickej kontroly. O priznaní technickej spôsobilosti totiž aj v prípade autobusov rozhoduje len jeden človek. Firmy, ktoré túto službu poskytujú, však zlyhanie ľudského faktora nepredpokladajú. "Silne pochybujem, že by niekto vedome na cesty pustil vozidlo, ktoré je nespôsobilé. Naši zamestnanci nesú za svoju prácu zodpovednosť, sú kontrolovaní, a ak spravia nejakú závažnú chybu, môžu prísť o prácu. Ľudia, ktorí pre nás pracujú, sú náročne vyškolení, musia spĺňať kritériá zákonom predpísaného vzdelania, odbornej praxe a absolvovať skúšky pred komisiou ministerstva dopravy," hovorí konateľ spoločnosti Slovdekra Juraj Porázik.
Ten však pripustil, že nejakých zamestnancov už pre hrubé porušenie svojich povinností firma prepustila. Dôvodom malo byť aj nesprávne ohodnotenie technickej spôsobilosti vozidla v minulosti.
Štátny dohľad
Jednoročný interval kontrol má stačiť aj pri starších autobusoch. "Je to osvedčený systém, ktorý funguje aj v Európskej únii," povedal Porázik. Európsky štandard je postačujúci aj podľa Mariána Jánošíka. Rezort preto nateraz nezamýšľa zavádzanie nových bezpečnostných opatrení.
Stanice technickej kontroly sú navyše pod dohľadom krajských a obvodných úradov pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, ktoré spadajú pod Štátny dopravný úrad. Úrady sledujú výkon technických kontrol a v prípade zistenia nedostatkov môžu firme odňať licenciu.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
22. november 2024 19:06