Hovorili ste o vysokých emisiách, ktoré produkujeme v osobnej doprave, a o potrebe zavedenie väčšej motivácie spotrebiteľov, aby si začali výraznejšie kupovať ekologickejšie automobily. Ako ste to mysleli?
Na Slovensku dosahujeme druhé najvyššie emisie CO2 z novoregistrovaných automobilov v Európskej únii, hneď po Bulharsku. V roku 2019 to bolo vyše 133 gramov CO2/km, pričom európsky priemer je 123 gramov. Za posledné roky nám toto číslo pritom neustále rastie, no paradoxom je, že od tohto roka už platia v Európskej únii nové, prísnejšie emisné normy 95 gramov CO2 na kilometer na flotilu automobilky. Tie musia do roku 2030 ďalej výrazne klesnúť. Inak povedané, napriek ekologickým cieľom v emisiách si kupujeme viac „špinavých“ automobilov ako zvyšok Európy. Okrem iného nie sme dostatočne motivovaní, a to ani finančne, siahnuť po ekologickejšom aute.
Prečo teda ešte u nás neexistuje žiadna legislatíva, ktorá by toto riešila, napríklad prostredníctvom emisnej dane?
O takzvanej uhlíkovej dani pre dopravu sa diskutuje na úrovni Európskej únie. Rieši sa práve aj to, ako sa postaviť k motivácii spotrebiteľov smerom k zelenšiemu správaniu. U nás sú napríklad registračné poplatky za automobily nastavené veľmi demotivačne v neprospech ekológie. Prakticky to napríklad znamená, že keď si doveziete staršie auto zo zahraničia, platíte paradoxne často menej, ako keď si kúpite nové auto na Slovensku. No a celkovo nie sme citliví na ekológiu. Vo viacerých, z hľadiska ekológie citlivejších krajinách EÚ, je zavedená výrazná finančná demotivácia kupovať si „špinavšie“ vozidlá. Pokojne si také auto môžete kúpiť, len si priplatíte....
Zostáva vám 85% na dočítanie.